JURA Z6 blijft water pompen direct vanaf het aanzetten machine tot de tan leeg. hoe kan dit.

1
Goedemiddag iedereen. Dankjewel voor het toegevoegd zijn aan dit forum

Ik ben ik bezit van een Jura Z6 koffie machine. Deze werk al jaren perfect en word redelijk veel koffie mee gezet 30+ kopjes per dag.
Nu blijft echter de pomp draaien vanaf het moment van aanzetten tot de tank leeg is het water loop direct de lekbak in. Geeft voor de rest geen foutcode alleen dat de machine ontkalkt moet worden.

Ik heb uiteraard eerst het internet geraadpleegd. Daar uit blijkt het een aantal mogelijke oorzaken te hebben. Heb de stappen gevolgd en daaruit bleken een paar onderdelen de oorzaak te kunnen zijn. Aangezien van het gebruikt van de machine heb ik deze onderdelen besteld en vernieuwd.

Dus ik heb een aantal onderdelen besteld en vervangen
* nieuwe pomp.
* nieuwe flow meter.
* nieuw ceramisch ventiel compleet.
dit heeft echter geen resultaat.

Ook heb ik de setgroep gecontroleerd deze werkt ook na behoren en deze is uiteraard gereinigd.
daarnaast is het drainage ventiel gereinigd en werkt ook na behoren.

ik hoop dat een van jullie nog een idee heeft wat ik zou kunnen doen om dit probleem te verhelpen. vind het een fijne machine waar heerlijke koffie uit komt. alvast bedankt.

groetjes Sam
tech specs:
Jura z6
nummer : 15237
aluminium
bouwjaar 2018

Re: JURA Z6 blijft water pompen direct vanaf het aanzetten machine tot de tan leeg. hoe kan dit.

2
Welkom Sam!

Ik ken jouw machine niet maar ik heb ChatGPT gevraagd eens te kijken wat erover wordt gezegd op het internet.

Heb je daar wat aan?

https://www.justanswer.com/small-applia ... issue.html

https://www.jura-parts.com/Jura-Quick-T ... -s/329.htm

https://www.jura-parts.com/Jura-Error-6-s/258.htm

https://www.justanswer.com/small-applia ... -tray.html
Ik zou Sam ongeveer dit adviseren:

Dit symptoom wijst er vooral op dat de machine bij het opstarten waterdruk opbouwt, maar dat die druk niet naar de zetgroep/spoeluitloop wordt gestuurd en meteen via de afvoer in de lekbak verdwijnt. Bij Jura-machines wordt dat meestal veroorzaakt door óf een afwaterings-/drainageprobleem, óf een ventiel dat mechanisch of elektrisch in de verkeerde stand blijft staan. Bij de Z6 wordt de keramische klep vaak als hoofdverdachte genoemd; daarnaast noemen reparatiebronnen ook het drainageventiel, de actuator/solenoïde of steppermotor die dat ventiel bedient, en lekkende of slecht afsluitende slangen/afdichtingen. 

Omdat pomp, flowmeter en keramisch ventiel al vernieuwd zijn zonder resultaat, zou ik de aandacht juist verleggen naar wat die nieuwe onderdelen aanstuurt of wat het water daarna nog steeds naar de lekbak laat ontsnappen. De meest logische resterende verdachten zijn:
1. Drainageventiel sluit onder druk toch niet goed af
Ook als het “schoon” lijkt of met de hand goed beweegt, kan het onder echte pompdruk alsnog lekken. Bij Jura-reparatiebronnen wordt expliciet genoemd dat een beschadigd mechanisme of fout staande seals ervoor kan zorgen dat al het water in de lekbak belandt. Ook verkeerde oriëntatie van de lipseals komt voor. 
2. Aansturing van ventielen/motoren defect
Als het keramisch ventiel nieuw is, maar de motor, microswitches of elektronica het ventiel niet correct initialiseert of positioneert, krijg je hetzelfde gedrag alsof het ventiel zelf defect is. Jura-onderdelenleveranciers noemen bij keramische-klepstoringen expliciet ook microswitches/vervuiling/lekkage rond de klep als oorzaak van foutieve werking. 
3. Drain valve actuator / magneetventiel / steppermotor blijft het afvoerpad open houden
Dat wordt bij Jura-specifieke reparatietips ook genoemd: wanneer die actuator vastzit of continu het afvoermechanisme indrukt, loopt het water direct naar de lekbak in plaats van naar de koffie. 
4. Interne slang, koppeling of O-ring lekt vóór de zetgroep
Dan lijkt het soms alsof alles “via de lekbak” gaat, terwijl er inwendig ergens een bypass of lekkage is. Reparatiebronnen adviseren in zo’n geval een test met geopende zijpanelen om te zien waar het water werkelijk vandaan komt. 

Mijn praktische diagnosevolgorde zou zijn:

Eerst: kijk met geopende behuizing naar een koude start.
Niet gokken, maar echt observeren: komt het water uit het drainagepad onder de zetgroep, uit een slang/koppeling, of uit de zone van keramisch ventiel/manifold? Dat is meestal de snelste scheiding tussen “regelprobleem” en “lekprobleem”. Dit wordt ook door reparatiebronnen aangeraden. 

Daarna: controleer specifiek het drainageventiel opnieuw, maar dan op:
• veer en pusher-rod
• toestand van de seals
• juiste richting van de seals/lipseals
• of de actuator het ventiel in rust echt vrijlaat 

Vervolgens: check de aansturing van het keramisch ventiel.
Dus niet alleen: “nieuw geplaatst”, maar ook:
• krijgt de motor/stepper spanning
• maakt het ventiel zijn initialisatiebeweging
• schakelt het hoorbaar tussen standen
• zijn stekkers/pinnen/microswitches in orde
Een nieuw keramisch ventiel lost niets op als de besturing of positiemelding defect is. 

Ook nog: inspecteer de microschakelaar van de lekbak / tray-sensor.
Dat is waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak, maar in gebruikersfora wordt genoemd dat een vastzittende trayschakelaar rare afvoer-/tray-symptomen kan geven. 

Over de melding “ontkalken”: die hoeft niet de echte oorzaak te zijn. De handleiding laat zien dat ontkalkmeldingen en het legen van de lekbak normale onderhoudsmeldingen zijn; ze verklaren op zichzelf niet dat de pomp vanaf inschakelen blijft draaien tot de tank leeg is. 

Mijn samengevatte oordeel voor Sam zou dus zijn:

Meest waarschijnlijk is nu niet meer de pomp, flowmeter of keramische klep zelf, maar óf
• het drainageventiel dat onder druk niet goed afsluit,
• de actuator/solenoïde/steppermotor die het afvoerpad open houdt,
• of een elektrische aansturing/positieterugmelding van het keramisch ventiel.

Een nette forumreactie zou kunnen zijn:

Als pomp, flowmeter en keramisch ventiel al vervangen zijn en de pomp meteen na inschakelen blijft lopen terwijl al het water in de lekbak verdwijnt, dan zou ik niet meer naar die drie onderdelen kijken maar naar het afvoerpad en de aansturing.

Bij Jura’s is dan vaak nog het drainageventiel verdacht, vooral als de seals of veer/pusher onder druk toch niet goed afsluiten. Ook de actuator/solenoïde/steppermotor die het drainpad bedient kan vastzitten of het ventiel open houden.

Verder kan een nieuw keramisch ventiel alsnog verkeerd werken als de motor/microswitches/elektronica het niet correct initialiseert.

Beste volgende stap: machine open, starten met zijpanelen eraf, en exact kijken waar het water vandaan komt: echt uit het drainagepad onder de zetgroep, of ergens uit slang/koppeling/manifold. Dan weet je snel of het een regelprobleem of een echte lekkage is.

Als je wilt, kan ik hier meteen ook een kortere, direct-forumwaardige versie in nette spreektaal van maken die je zo kunt plaatsen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: JURA Z6 blijft water pompen direct vanaf het aanzetten machine tot de tan leeg. hoe kan dit.

3
Dankjewel voor u bericht.

Ik heb alles nogmaals doorgelopen en nagekeken helaas blijft de pomp nog draaien.
Het aansturing stukje van de pomp doorgemeten blijkt de Triac op de printplaat kortgesloten te zijn die de pomp aanstuurt.
De Triac die bij de pomp hoort is Tr2 op de printplaat. En hij is kortgesloten tussen MT1 en MT2, en onderbroken tussen MT1 en de gate.

Hopelijk hebben ander ook iets aan deze informatie.