"Hoe zit het met garantie?
Officieel loopt de garantie tot 2027.
Ik geef de factuur met mijn persoonlijke gegevens niet door aan de koper. Wat ik wel kan doen is bemiddelen met de winkel indien er tussentijds wat stuk gaat. Zo heb je alsnog dus een vorm van garantie."
NAW gegevens zwart maken en factuur meegeven. Garantie loopt via de winkel waar het gekocht is en is overdraagbaar. Tenzij je buiten de EU de machine hebt aangeschaft. Zou ik als koper wel verwachten dat ik indien er garantie is de factuur erbij krijg.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... n-garantie
Overdragen van garantie
Wilt u weten of u garantie kan overdragen aan iemand anders? De 'wettelijke garantie' gaat vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag dus niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het niet meer geldt als het is doorverkocht. Want de nieuwe eigenaar heeft dezelfde rechten als de eerste eigenaar van een product. De rechten gaan volgens de wet mee met het product.
Om te bepalen hoe lang de nieuwe eigenaar nog wettelijke garantie heeft, moet u tellen vanaf de eerste koop. Mocht de eerste eigenaar ervan uitgaan dat het product 3 jaar meegaat? En neemt u het product na 2 jaar over? Dan hebt u nog 1 jaar wettelijke garantie.
Of u verkopers- of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. Die mag de verkoper of fabrikant namelijk zelf kiezen. Daarin kan staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Maar dat raakt de wettelijke garantie niet, die geldt los van wat in de voorwaarden staat. En die gaat volgens de wet dus mee met het product.