Advies gevraagd: Niche Zero vs flat burr (Philos / Mazzer Philos i189D

1
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe koffiemolen en ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies.

Mijn huidige setup:

- Machine: Profitec Pro 800
- Molen: Eureka Olympus 75 met Mythos schijven

Ik wil graag overstappen naar single dosing en twijfel momenteel tussen de Niche Zero en een flat burr molen zoals de Mazzer Philos (bijvoorbeeld met I189 D schijven).

Mijn smaakvoorkeur:
Medium tot donker (Brazil, Malabar), met focus op body, zoetheid, chocolade en een stroperig mondgevoel.

Waarom overstappen:
Single dosing voor meer versheid en controle, en hopelijk nog een stap in smaak.

Mijn vraag:
Wat past volgens jullie het beste bij dit profiel en deze setup? En als jullie een vergelijkbare setup hebben (of hadden), welke molen gebruiken jullie dan?

Alvast bedankt!
Profitec Pro 800 / Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Re: Advies gevraagd: Niche Zero vs flat burr (Philos / Mazzer Philos i189D

2
Nu meteen de Niche Zero kopen die net wordt aangeboden. Proberen. Als die niet bevalt direct door verkopen. Prijs is zeer netjes, dat raak je deze altijd weer voor kwijt, Hoewel ik vermoed dat de niche precies in jouw plaatje past
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

5
RickvanHuet schreef: do 23 apr 2026, 19:42 Zelf wil ik mijn Mazzer Philos een upgrade geven, ik twijfel hierbij tussen de SSP HU schijven of de Mazzer i200d. Ik dronk voornamelijk medium roast, maar wil de light roast meer gaan ontdekken met juist bijpassende schijven hiervoor. Graag hoor ik wat jullie aanbevelingen hier voor zijn of gebruikers ervaringen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De HUs zijn juist bimodale schijven en meer voor medium en donker, daar waar de i189D echt traditionele schijven schijven dus echt voor donkere branding. De HUs zijn dus een wat meer getemde i189D. De 189D vind ik sowieso heel erg saai qua smaak voor alles wat niet heel donker is. De SSP MP zou dan eerder een optie zijn maar die hebben nogal een scherp randje wat lastig tot niet weg te krijgen is. De i200D is een mooie middenweg dus raad ik die aan om eerst eens te proberen. Voor 64mm zijn er wel leuke schijven maar voor echt goede lichte branding zijn ze allemaal niet top, maar de i200D zal je een goed idee geven hoe espresso ook kan zijn, zeker als je alleen de i189D gewend bent.

Dan is natuurlijk ook de vraag wat je licht noemt? Ik heb het dan over branders als Friedhats, Manhattan, DAK, LA Cabra, April, Wendelboe etc.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

6
Erik82 schreef:
RickvanHuet schreef: do 23 apr 2026, 19:42 Zelf wil ik mijn Mazzer Philos een upgrade geven, ik twijfel hierbij tussen de SSP HU schijven of de Mazzer i200d. Ik dronk voornamelijk medium roast, maar wil de light roast meer gaan ontdekken met juist bijpassende schijven hiervoor. Graag hoor ik wat jullie aanbevelingen hier voor zijn of gebruikers ervaringen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De HUs zijn juist bimodale schijven en meer voor medium en donker, daar waar de i189D echt traditionele schijven schijven dus echt voor donkere branding. De HUs zijn dus een wat meer getemde i189D. De 189D vind ik sowieso heel erg saai qua smaak voor alles wat niet heel donker is. De SSP MP zou dan eerder een optie zijn maar die hebben nogal een scherp randje wat lastig tot niet weg te krijgen is. De i200D is een mooie middenweg dus raad ik die aan om eerst eens te proberen. Voor 64mm zijn er wel leuke schijven maar voor echt goede lichte branding zijn ze allemaal niet top, maar de i200D zal je een goed idee geven hoe espresso ook kan zijn, zeker als je alleen de i189D gewend bent.

Dan is natuurlijk ook de vraag wat je licht noemt? Ik heb het dan over branders als Friedhats, Manhattan, DAK, LA Cabra, April, Wendelboe etc.
Heb je ook ervaring met de 233M? Ik heb daar een setje van liggen om eens te af te wisselen met de i200D maar die laatste bevalt nog altijd goed waardoor de 233M in de kast blijft liggen.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper