Re: Profitec pro 800

22
seels schreef: ma 27 feb 2017, 13:58 Aan de lever eigenaars die shots timen; wanneer drukken jullie de timer in en wat is de verhouding. Ik probeer rond de 30 sec te zitten met 15gr in 30gr uit.

Nu met de profitec merk ik dat ik bij de Brazilië yb zeer grof moet malen en dan nog om deze tijd te halen. De koffie word dan ook wat te zuur naar mijn smaak.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb sinds een week ook een Profitec Pro 800. Toevallig gebruik ik daarbij de Brazil Yellow Bourbon.
Ik doseer 18 gram in en krijg ongeveer 28 gram uit. Wat mij opvalt: als ik echt de beste smaak wil, met duidelijke chocolade en zoete tonen, dan is de doorlooptijd behoorlijk lang, rond de minuut. De machine laat ik ruim voldoende opwarmen.
Herkennen jullie dit?
Profitec Pro 800 / Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

23
ronald22 schreef: za 25 apr 2026, 08:49
seels schreef: ma 27 feb 2017, 13:58 Aan de lever eigenaars die shots timen; wanneer drukken jullie de timer in en wat is de verhouding. Ik probeer rond de 30 sec te zitten met 15gr in 30gr uit.

Nu met de profitec merk ik dat ik bij de Brazilië yb zeer grof moet malen en dan nog om deze tijd te halen. De koffie word dan ook wat te zuur naar mijn smaak.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb sinds een week ook een Profitec Pro 800. Toevallig gebruik ik daarbij de Brazil Yellow Bourbon.
Ik doseer 18 gram in en krijg ongeveer 28 gram uit. Wat mij opvalt: als ik echt de beste smaak wil, met duidelijke chocolade en zoete tonen, dan is de doorlooptijd behoorlijk lang, rond de minuut. De machine laat ik ruim voldoende opwarmen.
Herkennen jullie dit?
Ik heb ontdekt dat het aan het filterbakje lag.
Met het originele bakje van 21 gram werkt het stukken beter. 18 grams filterbakje was te klein voor 18 gram. Nu smaakt het top. Nu vooral als ik 19 gram hanteer
Profitec Pro 800 / Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

24
seels schreef: di 07 mar 2017, 17:40 Ik Merk dat er op de Chrome buis aan de voorkant een zekere verkleuring door de warmte is. Wijst dit op een defect/te warm worden van de brewhead of kan dit wel eens voorkomen?
Door de brewhead lijkt me niet zo logisch. Dan zou immers je koffie ook verbranden en bitter zijn.
Ik heb zo’n verkleuring met mijn (destijds) Pro 800 niet gehad. Het hoort zo niet vind ik.
Ik zou hem losdraaien en meenemen naar de verkoper voor beoordeling.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

25
Frup schreef:
seels schreef: di 07 mar 2017, 17:40 Ik Merk dat er op de Chrome buis aan de voorkant een zekere verkleuring door de warmte is. Wijst dit op een defect/te warm worden van de brewhead of kan dit wel eens voorkomen?
Door de brewhead lijkt me niet zo logisch. Dan zou immers je koffie ook verbranden en bitter zijn.
Ik heb zo’n verkleuring met mijn (destijds) Pro 800 niet gehad. Het hoort zo niet vind ik.
Ik zou hem losdraaien en meenemen naar de verkoper voor beoordeling.
Best opmerkelijk want Chrome verkleurt pas bij hogere kleuren.

Google AI meldt het volgende:
Chroom verkleurt doorgaans bij hoge temperaturen als gevolg van oxidatie. De verkleuring begint vaak al bij enkele honderden graden Celsius.
Hier zijn de belangrijkste details:
Begin van verkleuring: Chroom (en met name verchroomd roestvast staal) begint te verkleuren (vaak geelachtig) bij temperaturen vanaf enkele honderden graden.
Blauwverkleuring: Bij temperaturen die oplopen tot boven de 538°C (1000°F), zoals vaak bij uitlaatpijpen van motoren gebeurt, verkleurt het chroom van geel naar blauw.
Hogere temperaturen: Bij temperaturen boven de 700°C verloopt het oxidatieproces sneller, waardoor de verkleuring intenser wordt.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

Re: Profiteci pro 800

26
Waarom zou roestvrijstaal op deze machine verchroomd moet worden? Dat brengt de vraag met zich mee welk materiaal er onder het dunne laagje chroom zit. Geen pakketje schroot, maar wellicht brons?
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.