Re: Van Strega naar Profitec pro 800

11
ErikvW schreef: ma 27 apr 2026, 14:37 Waar woon je? Ik woon in het zuiden en heb alledrie deze bakjes, als ik terug ben mag je die wel proberen.
Dat lijkt mij een fantastisch idee. Dus je hebt ook de pullman 17-19g?

Ik stuur je een email via het forum voor de adres gegevens
Profitec Pro 800 / Niche Zero / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

12
Ik gebruikte in mijn Pro 800 naar volle tevredenheid een IMS Big Bang bakje, maat 25,5 mm. Ik gebruik hem nu in mijn Londinium R.

Volgens IMF past er, afhankelijk van de branding, 20 tot 21,5 gram maalsel in. Ik doseer altijd 18 gram en dan is het bakje goed gevuld. Ik denk niet dat 20 gram zou passen.

Maar goed, een fijn bakje dus!
Afbeelding
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

13
Mijn ervaring met vst en IMS is dat je daar de extractie en smaken mee kan sturen. Bij vst moet je fijner malen, waardoor je meer bitters kan krijgen, maar ook een hogere extractie. Goed om een te zure/fruitige koffie in balans te brengen

Bij IMS kan je een stuk grover malen. Daardoor blijft een fruitige koffie ook fruitiger van smaak.

Bij medium tot dark roast heeft mijn persoonlijke voorkeur daarom ook een IMS bakje.

Bij hele lichte koffies gebruik ik nog wel eens de vst

Pullman heb ik geen ervaring mee. Overigens wel benieuwd naar waar die in het spectrum zit.

Ik heb verder ook geen ervaring met hevel machines en de invloed van bakjes daarop. Tot nu toe altijd een gewone e61 pompmachine gebruikt
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -

16
omeCoffee schreef: di 28 apr 2026, 14:17
ronald22 schreef:@Rosanne
Bedankt voor je informatie
Afbeelding

@omeCoffee
IMS Big Bang B702TFH25.5BB
Misschien is dit het bakje wel die ik zoek
Bedankt
Afbeelding
Ik ben benieuwd!
Gaat de Big Bang makkelijk in de groep en draait de portafilter door tot ongeveer half zes? Ik lees op het forum dat de filterhouder soms niet soepel vastdraait en dat de puck lastig loskomt. Herken je dit toevallig?
Profitec Pro 800 / Niche Zero / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

17
Waarschijnlijk zit hier de big bang in de filterhouder maar ik weet het niet 100% zeker.
Afbeelding
En wat betreft de puck, die gaat iets minder makkelijk uit het bakje omdat de wand vrijwel haaks op de bodem staat (ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel). De puck klemt dus wat meer. Maar even een tick op die siliconen tampermat en hij is eruit hoor. Netjes zonder rommel. Je pakt hem zo op.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper