Re: Documentatie voor Rocket Cellini

11
Qua kalk valt het inderdaad nog wel mee in de groep. Nu nog uitvinden hoe het met de boiler gesteld is. Hopen dat die ook mee gaat vallen want dan ben je al een eind op weg.

Eens met wat Bob heeft gezegd dat je de groep moet reviseren want die setjes zijn niet duur. Koop er direct een tube Molykote DOW111 bij en je bent voor de komende 15 jaar van vet voorzien.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

12
Zo, vandaag de niveausensor eruit gedraaid en de endoscoop in de boiler gestoken. Wel losse kalkschilfers, maar volgens mij valt het wel mee (?).
Het plan is om 'm eerst eens ondersteboven te houden en alle losse troep eruit te spoelen. En dan ontkalken. De douchezeef, sproeier en de zetgroep waren redelijk schoon. Denk dat die wel regelmatig schoongemaakt zijn.

13
BartS schreef:Zo, vandaag de niveausensor eruit gedraaid en de endoscoop in de boiler gestoken. Wel losse kalkschilfers, maar volgens mij valt het wel mee (?).
Het plan is om 'm eerst eens ondersteboven te houden en alle losse troep eruit te spoelen. En dan ontkalken.
20260506162027133 (L).jpg
20260506162154809 (L).jpg
De douchezeef, sproeier en de zetgroep waren redelijk schoon. Denk dat die wel regelmatig schoongemaakt zijn.
Gaaf zo'n endoscoop. Makkelijk om op een minst bezwarende wijze in de boiler te kijken.

Afbeelding

14
Handig zo'n endoscoop. Moet ik ook maar eens doen.
Nog een paar dingen die verrassingen kunnen opleveren:
De warmtewisselaar kan helemaal vol met kalk/ketelsteen zitten, terwijl de stoomboiler mooi schoon is. Het mooiste is Als je het pijpje waar het koude water de warmtewisselaar in gaat er uit kunt schroeven. Als laatste twee: het inspuitertje bovenin de trompet/paddestoel en de restrictie in de bovenste pijp tussen warmtewisselaar en groep.
Zit volgens mij niet in Rocket. Wel in BFC, Expobar en Vibiemme.
Succes verder. In ieder geval goed bezig.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

15
De endoscoop was geloof ik een paar tientjes, denk dat ik 'm op Ali heb gekocht. Er zit een accuhouder bij met wifi. Bediening en beelden bekijken gaat via een app op de telefoon.

Ik heb de boiler uit de machine gehaald en uitgespoeld. De oogst: een flink bodempje losse brokken.
Werkt bij al die Rocket machines die waterbak zo beroerd? Het stopje onderin sluit niet goed af, ik zie er niks bijzonders aan, Maar het blijft elke keer scheef zitten als je de bak eruit trekt: elke keer loopt het laatste restje water in de machine 🙄.
Er zit een RVS plaatje onder het chassis: ik weet niet of dat origineel is of er later overheen gezet is?
Het helpt in ieder geval niet: mooie capillaire spleet tussen plaatje en chassis waar vocht nooit meer wegkomt...
Gevolg: het chassis is onder de aansluiting voor de waterbak bijna doorgeroest. Het lijkt mijn Renault 4 van vroeger wel 😊.

Re: Revisie van Rocket Cellini

17
Ik dacht eerst ook dat het voor toegang was. Maar erachter zit geen opening in het chassis, en het zit ook deels gepopnageld.
Er zitten nog wel meer rare dingen in: blijkbaar is de pomp ooit vervangen en was het makkelijker om een ophangrubber door te snijden en met een tiewrap weer vast te zetten.

Zo langzamerhand zie ik de eerste espresso verder achter de horizon verdwijnen 😊.
Aan de ene kant heb wil ik 'm niet tot de laatste onderdelen uit elkaar trekken, maar wil ook die roest niet zo laten zitten... Op z'n minst ontroesten en in de hammerite.
Maar zag dat een nieuw chassis ook niet de wereld kost.

18
Zie het als een leuk project. Als ik de kalk zo zie dan zal er in de rest van de machine ook nog wel redelijk wat zitten. Vaak komen juist die flakes los met ontkalken en gaan ze in al je magneetventielen zitten, sluiten die niet meer goed af en heb je overal lekkage, geen drukopbouw en andere problemen. Je bent nu toch al begonnen dus dan maar meteen goed doen. Ontkalken doe je trouwens met een 5% citroenzuur-oplossing. Citroenzuur kost weinig en zelf maken scheelt je enorm veel geld ten opzichte van kant-en-klare ontkalker die meestal precies hetzelfde is maar dan voor 5 keer zoveel geld.

In de tussentijd gewoon lekker filterkoffie maken en daarvan genieten totdat je machine klaar is. Dat is een hele goede en goedkope oplossing. Met een plastic V60 kan je al hele goede koffie maken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

19
Het is ook wel leuk om te doen. Nu ik een beetje door heb hoe het in elkaar zit vind ik het goed te overzien, en onderdelen zijn makkelijk te krijgen.
Hij ligt toch al grotendeels uit elkaar, dus dan gelijk maar goed. Als ik het geheel zo bekijk is het wel de moeite waard; deze kan nog heel lang mee als alles schoon is en de dichtingen zijn vervangen.

Ik zal zo even een post maken over citroenzuur voor ontkalken, en waarom dat volgens mij niet de beste keuze is.

20
BartS schreef:Het is ook wel leuk om te doen. Nu ik een beetje door heb hoe het in elkaar zit vind ik het goed te overzien, en onderdelen zijn makkelijk te krijgen.
Hij ligt toch al grotendeels uit elkaar, dus dan gelijk maar goed. Als ik het geheel zo bekijk is het wel de moeite waard; deze kan nog heel lang mee als alles schoon is en de dichtingen zijn vervangen.

Ik zal zo even een post maken over citroenzuur voor ontkalken, en waarom dat volgens mij niet de beste keuze is.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!