Qua branden op de Bullet: dit gaat min of meer hetzelfde al op andere branders. En het principe is dan ook grofweg hetzelfde:
1. Laat gedurende je branding de power afnemen (dus start bijv op P7 en ga langzaam omlaag)
2. En laat je airflow toenemen (begin op F2 en ga langzaam omhoog tot F5 bijv)
De airflow werkt bij de Bullet wel wat anders dan bij klassieke branders. Doordat de luchtinlaat aan de voorkant zit wordt de koude lucht eerst langs de warme trommel geleid voordat die de trommel ingaat. Hierdoor warmt de lucht op en werkt het op de laagste standen mee aan het brandproces.
In de handleiding van de Bullet staat een universeel standaardrecept voor een lichte branding. Als ik nieuwe bonen heb gebruik ik die om de bonen te testen tenzij ik toevallig al eerder vergelijkbare bonen heb gehad.
Preheat
Ik gebruik voor 350 gram tussen de 220 en 230 graden. Per 100 gram meer doe ik er 10 graden bij. (350: 220, 450: 230, 550: 240 etc)
Naturals
Bij naturals begin ik de branding op een lage power (P2). Pas na een minuut zet ik hem vol aan (P7 bijv). Washed kan direct op full power.
Bijgevoegd twee profielen. De Pacamara is een natural. Die daling in de curve iets na 5:30 heb ik er pas na veel tests uit kunnen krijgen. Gek genoeg was de smaak van de bijgevoegde curve beter dan toen die dip weg was.
Re: AIILIO BULLET R1V2 gebruikers?
22De curve is ook het resultaat van een serie voorvallen die het branden van koffiebonen teweeg brengt. Ik zou daar niet teveel op focussen omdat alle invloeden er effect op hebben. En zo'n perfecte curve zegt niet of de koffie ook lekker is.
Ik weet genoeg voor nu denk ik. Ik ga lekker branden zoals ik altijd doe, op gevoel en met aandacht en de brander leren kennen. De curve ga ik registreren en zie wel aan het einde wat eruit komt.
De light roast die ik brandde ruikt nog steeds goed, licht en zacht maar nog niet uitgesproken wat ook normaal is bij een light roast. Nog even geduld voor het proeven...de espresso brandingen ruiken al erg goed!
Ik weet genoeg voor nu denk ik. Ik ga lekker branden zoals ik altijd doe, op gevoel en met aandacht en de brander leren kennen. De curve ga ik registreren en zie wel aan het einde wat eruit komt.
De light roast die ik brandde ruikt nog steeds goed, licht en zacht maar nog niet uitgesproken wat ook normaal is bij een light roast. Nog even geduld voor het proeven...de espresso brandingen ruiken al erg goed!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!