Ik kan alleen maar hard om jullie berichten lachen, dank voor de mooie complimenten want zo zie ik het. Dat krijg je met een wetenschappelijke achtergrond en wat autistische trekjes

.
Uiteindelijk valt het wel mee want de curve aan het begin was steil maar mijn EG1 heb ik 9 jaar, de Strietman al meer dan1m 10 jaar (eerst CT1 en upgrade na 8 jaar naar CT2), de 01 maar 2 jaar maar dat had het andere reden en geen behoefte meer om te upgraden. De 01 was extra omdat ik evenveel van filter als espresso geniet en dan is 2 malers logischer zeker als je perfectie gewend bent.
Als je eenmaal op dat niveau zit ervaar je, in mijn geval, een zekere mate van rust omdat er niet beter is alleen anders. Dan kan je het echte belangrijke werk gaan doen en alle randvariabelen optimaliseren en steeds betere koffie kopen omdat je er het maximale uit kunt halen. In mijn geval ook vooral minder maar betere koffie drinken.
Op dit moment is filter en espresso maken voor mij zo eenvoudig omdat ik mijn materiaal door en door ken en zonder echt na te denken aanpassingen kan maken. Dat is ook grotendeels te wijten aan meer dan 15 jaar ervaring want op smaak weet ik precies wat ik moet doen en dat punt bereik je alleen met ervaring.
En ik verplicht mezelf om elke 1,5 jaar een keer schijven te wisselen en ze er zeker 2 maanden in te laten en mezelf te dwingen om mijn standpunten te herzien. Stilstand is achteruitgang is voor mij ook hier van toepassing. Al 4 jaar kom ik tot de conclusie dat het wisselen zinloos was en het er niet beter op werd maar het houdt je scherp en je kunt anderen beter adviseren.
Wat dat betreft val ik heel erg mee in vergelijking met hk87

.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer