Saeco Magic laat stop springen

1
Nu we langzaam maar zeker weer uit de verhuisdozen aan het raken zijn begon ik mijn Saeco Magic Combi (uit 1996) weer meer te gebruiken.

Vreemd genoeg klapte gisteren de stop er een paar keer uit, toen nog geen link gelegd met de Saeco. Maar vandaag ging het weer mis toen ik bezig was met de tweede cappuccino. En sinds dat moment is het feest. Ook als het apparaat uit staat maakt hij kennelijk ergens sluiting.

Heeft iemand een idee waar ik zou moeten zoeken of moet ik maar versneld gaan sparen voor een vervanger? Voorlopig maar weer ouderwets een potje op het gasfornuis of snel de Handpresso als ik niet langer kan wachten ;)
Kei veel groeten!

Joost

Re: Saeco Magic laat stop springen

2
Ten eerste: verzeker je er van dat je aarde in orde is, want als je 't ding (met mogelijk een fout) in een ongeaard stopcontact gebruikt kunnen er bloedlinke situaties ontstaan.

Als de zekering springt/afslaat moet je het inderdaad in een sluiting zoeken. Volg het snoer het apparaat in, let op zwarte, droge of harde plekken in de kabel.
Zoek vervolgens de schakelaars op - die kunnen voor veel problemen zorgen. Verkoold of verkleurd? Vervangen!
Ik ken het apparaat niet, maar als er een printplaat met elektronica in zit, dan is het goed mogelijk dat er een slecht/verbrand contact op de print zit.
Verder dan dat zou ik niet zoeken, gezien het ook gebeurt als het apparaat uit staat.

Als de aardlekschakelaar afslaat, zoek dan naar vochtplekken en corrosie in de buurt van draden. Verwarmingselementen rotten ook vaak genoeg door waardoor 'n lekstroom ontstaat.

Als je zelf handig bent, kun je storing zoeken door bepaalde onderdelen af te koppelen (bijvoorbeeld het verwarmingselement loskoppelen, als de fout dan niet meer op treedt, dan is het element waarschijnljik kapot - of de schakelaars loshalen enz. Oppassen met loshangende draadjes!)

Je probleem is niet groot genoeg om 't ding voor weg te gooien. De witgoedreparateur kan een probleem als dit vast wel oplossen voor veel minder dan de prijs van 'n nieuw apparaat.

Is het apparaat echt de oorzaak? Wij hebben 'n defect in de CV ketel gehad. Het duurde enkele maanden voordat we die als boosdoener van een afslaande aardlekschakelaar vonden...

3
Bedankt voor je snelle reactie. Omdat de elektrische installatie helemaal vernieuwd is ga ik er van uit dat alles tot aan het stopcontact in orde is (ik weet "assumption is the mother of all fuckups").

Van de week zal ik eens gaan kijken wat ik tegen kom als ik de boel ga demonteren. Het blijft natuurlijk een oud beesje en daar wil ik niet zomaar afscheid van nemen...

Toevallig vertelde een kennis over ene Viktor de Groot van Corio Espresso Service? Die repareert o.a. Saeco misschien dat die me verder kan helpen als ik er zelf niet meer uit kom.
Kei veel groeten!

Joost

4
Joost,
In aanvulling op de eerdere berichten: Realiseer je dat een espressomachine afhankelijk van het type al snel tussen de 1 en 2 kW stroom slurpt. Als je die op een gewone verlichtingsgroep aansluit, terwijl daar bijvoorbeeld ook al een vaatwasser of wasmachine op aangesloten is dan zal puur door het stroomverbruik de stop er op een gegeven moment ook door gaan. Spreek helaas uit ervaring nadat wij de keuken vernieuwd hadden en bleek dat de vaatwasser en Giotto elkaar niet gelijktijdig verdragen.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

5
Tanx! Ik mag hopen dat ze slim genoeg zijn geweest om daar bij ons een onderscheid in aan te brengen, anders mogen ze alsnog terug komen.

Het gebeurt trouwens al als er verder niets aan staat en de stekker er in gaat. Maar ik ga zeker nog even checken wat er allemaal op dit groep zit.
Kei veel groeten!

Joost