Dit weekend mezelf voorgenomen om mijn machine voor een onderhoudsbeurt weg te brengen..
Blijkbaar vind ie dat niet leuk want hij wil het nu niet meer doen.
Ik wilde net een bakkie maken maar als ik de hendel omzet gebeurt er niets.
Ik heb hem net een tijdje uitgezet en bij het aanzetten de stoomkraan open gedraaid. De pomp begon de werken en heeft het halve reservoir naar binnen geslurpt. Even gewacht maar als ik de hendel open zet gebeurd er nog steeds niets.
Ik vrees dat de onderhoudsbeurt een reparatie gaat worden. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Misschien is er iets wat ik zelf kan doen.
Alvast bedankt!
gr Bjørn
Re: Cellini probleem (wederom...zucht)
3Pomp schakelaartje? Geen idee waar dat zit...
Ik heb de machine net na het pompen gewoon aan laten staan. Stoomkraan nog een keer open gedraaid om de valse lucht eruit te laten en toen kwam er weer druk en ook water bij het openen van de hendel.
Ik vind het wel wat vreemd allemaal. Ik hoop dat ze bij een onderhoudsbeurt ea kunnen vinden/verhelpen.
Ik heb de machine net na het pompen gewoon aan laten staan. Stoomkraan nog een keer open gedraaid om de valse lucht eruit te laten en toen kwam er weer druk en ook water bij het openen van de hendel.
Ik vind het wel wat vreemd allemaal. Ik hoop dat ze bij een onderhoudsbeurt ea kunnen vinden/verhelpen.
4Dat hendeltje heeft een soort exentriek die heel simpel een knopje indrukt dat in/op de machine zit (een beetje verborgen achter het hendeltje). Wat gebeurt er als je handmatig dat knopje indrukt? Wellicht is alleen maar dat knopje kapot, of het kan zelfs zijn dat je het knopje iets naar voren moet halen, zodat het beter wordt bediend door je hendeltje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5O dat schakelaartje
op het moment dat er niks gebeurde heb ik die met de hand ingedrukt maar dat mocht ook niet baten. Water en stoom werkte ook niet goed, die hadden geen druk.
Ik heb alles open gezet en de complete druk van de machine weg laten lopen. Toen weer aangezet en de boiler zichzelf vol laten lopen. Na een tijdje werkte ea wel weer. Maar dit lijkt me niet echt de bedoeling.
Vorige week de machine trouwens een nacht aan laten staan dus ik blij dat is nog op temperatuur was bij het ontbijt. Echter was er toen ook geen druk aanwezig. Lijkt het zelfde probleem. Toen ook uitgezet even gewacht weer aangezet en torn werkt hij weer
Ik heb alles open gezet en de complete druk van de machine weg laten lopen. Toen weer aangezet en de boiler zichzelf vol laten lopen. Na een tijdje werkte ea wel weer. Maar dit lijkt me niet echt de bedoeling.
Vorige week de machine trouwens een nacht aan laten staan dus ik blij dat is nog op temperatuur was bij het ontbijt. Echter was er toen ook geen druk aanwezig. Lijkt het zelfde probleem. Toen ook uitgezet even gewacht weer aangezet en torn werkt hij weer
6Ik begrijp niet helemaal wat er precies gebeurt, maar het lijkt er op dat er twee zaken niet goed verlopen. Eén is dat de pomp en/of de vulsensor niet altijd werkt. Dat heeft niets met de boilerdruk te maken (de Cellini is een warmtewisselaar). En anderzijds begrijp ik dat er niet altijd boilerdruk wordt opgebouwd, kan ook aan een sensor liggen (of het element). Meest voor de hand liggende echter lijkt me dat de "brainbox" -het elektronische regelcircuit- kapot is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7Ik zal vanavond bij thuiskomst nog eens goed kijken wat er allemaal gebeurd na het aanzetten.
Hopelijk kan ik snel terecht voor onderhoud/reparatie want dit is niet echt genieten.
Hopelijk kan ik snel terecht voor onderhoud/reparatie want dit is niet echt genieten.
8Even een update; vandaag bij Kafko geweest en ter plekke mijn machine laten maken. Direct alle rubbers vervangen. Leuk om even mee te kijken tijdens de reparatie. Prima service van Peter! Voorlopig kan ie er weer tegen aan.
9Mooi dat hij weer naar tevredenheid functioneert.
Enig idee wat het euvel is geweest. Ik neem aan dat het niet alleen aan de rubbers heeft gelegen.
Enig idee wat het euvel is geweest. Ik neem aan dat het niet alleen aan de rubbers heeft gelegen.
10Er is een nieuwe Gicar in gezet. De orginele controlbox is blijkbaar gevoelig voor storingen en zorgde ervoor dat de machine soms dacht te weinig water te hebben. Peter heeft de electronica anders aangelegd nu, wat directer allemaal waardoor er minder kans op problemen is. Ook zit er een nieuw vacuüm 'ding' (ben de naar kwijt) in.