Re: Gaggia Classic - koffie spuit uit pistonuitloop als fontein

2
roja schreef:Ik had een paar keer last dat de koffie als een fontein uit de pistonuitloop spoot, maar dat had ik na 2-3 keer opgelost door de piston strakker aan te trekken. Hoe komt en wat kan ik er aan doen?
Je gaat toch niet tampen met de douche zeef?

De oorzaak ligt vaak aan channeling door ongelijkmatig verdelen van het maalsel, ongelijkmatige tampdruk, lostikken van de puck.

Waarom niet eerst geoefend met het tweekops bakje met een juiste hoeveelheid maalsel.

(Piston... je bedoeld filterhouder)

3
Dat enkele bakje zou ook ik maar even laten liggen. Probeer het eerst eens met het dubbele filter.

Dat gezegd hebbende: dit is dus één van de redenen waarom een eigen maler essentieel is, je kan dan de grofheid van het maalsel aanpassen aan wat er op dat moment nodig is. Voorgemalen koffie is bijna nooit goed gemalen.
Bovendien is het altijd te oud, het verschaalt namelijk binnen een uur na maling. Je moet je bonen zo kort mogelijk voor het zetten malen.

Met andere woorden: je hebt het belangrijkste onderdeel van je espresso-machinerie vergeten te kopen. Het resultaat zie je dus in wat er uit je portafilter komt gespoten.

Aldus:
- 1: koop (evt.op Marktplaats) een goede maler.
- 2: koop versgebrande bonen (niet langer dan een week geleden gebrand).

Ik vrees dat het anders onbegonnen werk is.

Leesvoer: Hier klikken
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Is die Gaggia nog te koop? Voor rond €300 zou ik de Compak K3 kopen. Eventueel kan je nog kijken naar de Macap MC4 (met klonterprobleempje) of een Eureka Mignon. Liefst zou ik echter even door sparen voor een Mahlkönig Vario voor een echt beter resultaat, schoon werken en kleinere machine. Bedenk dat het de maler is die de kwaliteit van je espresso bepaalt (na de bonen).
Maar je kan ook op Marktplaats zoeken naar een gebruikte horeca machine, vaak groot en onverwoestbaar, maar erg goede kwaliteit en soms voor rond de €150 te koop.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: koffie spuit uit pistonuitloop - opgelost

7
opgelost - dopje in filteruitloop ontbrak
Wil je zeggen dat je zo'n "pressurized portafilter" oid hebt? Dat zijn lapmiddelen hè? Waar zit dat dopje dan, ik kan me er niet zoveel bij voorstellen.

Re: Gaggia Classic - koffie spuit uit pistonuitloop als font

9
Spironski schreef: Liefst zou ik echter even door sparen voor een Mahlkönig Vario voor een echt beter resultaat, schoon werken en kleinere machine.
Mag ik vragen waarom je voorkeur naar een Mahlönig Home uitgaat? Als ik op http://www.bellabarista.co.uk de "compact grinder review (a closer look) kijk, merk ik op dat van de 4 bekeken malers, t.w. de Ascaso MetalBlack I2, Eureka Mignon Inox, Mahlkönig Home Vario en Ascaso Metal Polished I1, de Eureka Mignon te prefereren was boven de Mahlkönig.

Vandaar dat mijn nieuwsgierigheid gewekt werd naar jouw mening daaromtrent.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.