Hoi,
Ik heb een Vibiemme Domobar met vibratiepomp die gedrag vertoont dat ik eerder niet heb gezien. Als ik mijn bonen te fijn maal of te hard aanstamp en ik zet mijn espresso, zie ik de druk langzaam oplopen naar 9 bar (tegen het rode aan op de drukmeter). Dit bereikt ie ongeveer in 15 seconden. Dan springt opeens de druk terug naar zo'n 3-4 bar, waarna hij weer oploopt richting de 9.
Ook als ik backflush zie ik dit gedrag, alleen bereikt ie dan de 9 bar in ca. 4 seconden. Ik heb het idee dat voorheen het geluid en de druk altijd constant was, ook met backflushen (en dat er intern een mechanisme in zit die de druk constant op 9 bar houdt?).
Weten jullie of dit normaal is of dat er iets kapot is? Wat kunnen jullie me adviseren?
Bij voorbaat dank.
Re: Teruglopende druk
2Volgens mij heb ik dat laatst ook in een ander topic gelezen. (Hier of bij de buren.) De oorzaak lag toen in de pomp die rot aan het worden was. Ik kan niet zeggen dat dat hier ook zo is, maar dat is geen zware operatie. Pompjes zijn wel betaalbaar.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45
Re: Teruglopende druk
3Dat, of anders een kapotte OPV?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder