Slowcoffee nooit weggeweest toch?

1
Beetje raar eigenlijk .Veel ophef over deze filter zet methode .Alsof die terug is van weggeweest.
Dit terwijl in mijn naaste familie en kennissenkring zeker nog 70% gebruik maakt van filter koffie.
mijn moeder en broer hebben nooit iets anders gebruikt als een filterhouder met een fluitketel.
In mijn studententijd niks anders gebruikt als een DE wandmaler en een filterhoudertje en Melitta filters :mrgreen: .

Re: Slowcoffee nooit weggeweest toch?

7
Ik houd me eigenlijk helemaal niet zo bezig met die termen, maar is "Slow Coffee" alleen maar van toepassing op het proces van bereiden, of gaat het ook over "je tijd nemen" bij het genieten van pure producten?
De term "Slow Food" was er eerst, en die gaat niet alleen over langzame bereiding, in elk geval.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Spironski schreef:Ik houd me eigenlijk helemaal niet zo bezig met die termen, maar is "Slow Coffee" alleen maar van toepassing op het proces van bereiden, of gaat het ook over "je tijd nemen" bij het genieten van pure producten?
De term "Slow Food" was er eerst, en die gaat niet alleen over langzame bereiding, in elk geval.
Nou 'espresso' betekent snel. En het heet dan ook zo omdat een espresso binnen 25 seconden gezet wordt. Espresso dankt zijn oorsprong aan een Italiaan (Luigi Bezzera) die deze methode bedacht zodat zijn personeel minder tijd nodig zou hebben voor de koffie pauze. Toen bleek het ook nog eens verdomt lekker te zijn!

En logischerwijs wordt filterkoffie (of zoals de Engelsen het beter benoemen: 'brew') dus ook Slow Coffee genoemd, omdat het meer dan een minuut moet extraheren, vaker zelfs zo'n 4 minuten.

Maar het lijkt me zeker niet vanzelfsprekend om dan maar aan te nemen dat je voor slow coffee meer "je tijd moet nemen" om er van te genieten dan van espresso!

Samengevat slaat de term dus enkel op het proces van bereiden.

9
Nee, dat verhaal ken ik. Maar waar het mij even om ging was dat de term "Slow Food" al langer bestaat en waarschijnlijk meer aanhangers heeft: http://www.slowfood.nl/over-slow-food/.
In z'n algemeenheid zou je ook kunnen stellen dat het staat voor puur genieten, ipv "even snel een snack wegwerken".

De term "Slow Coffee" is volgens mij een voortborduursel op de term "Slow food". Vandaar dat ik me kon voorstellen dat "Slow Coffee" ook staat voor het met aandacht genieten van een erg goede koffie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Goedenavond. Mijn eerste reactie hier op Koffiepraat. Dus daar gaan we:

Ik ben op dit moment in de markt voor een alternatief voor mijn Nespresso. Ik ben het zat om een slaafje van dit marketingconcept te zijn en het bevalt me niets dat ik door die cups onnodig bijdraag aan de afvalberg. Tijd voor iets nieuws dus. Iets lekkerders.

Ik heb al nagedacht over automaten als de Gaggia Brera, maar krijg de indruk dat velen van jullie dat niks vinden, vanwege het onderhoud en de relatieve korte levensduur van dit soort machines.

Vervolgens nagedacht over de combi van maler en half automaat zoals de Gaggia Classic. Maar goed, voor iemand die vooral op werk uit een Jura koffie drinkt en thuis misschien vier kopjes per week drinkt, is het nogal een kostbare aanschaf.

Toen ontdekte ik het slow coffe gebeuren. En las ik een artikel op de site van de New York Times over Hario. En was ik verkocht. Ik hoef dus geen espresso, maar wil graag een smaakvol bakkie. Het proces van het malen en zetten spreekt me ook aan. Alhoewel ik me ook realiseer dat ik dan dus een weegschaal en iets moet hebben waarmee ik kan meten wat de gekookte watertemperatuur is. Gedoe dus.... Wel leuk gedoe, maar toch.

Anyhoo. Lange introductie voor het volgende: is het met de hand schenken in zo'n Hario nu echt anders dan een kwalitatieve filterautomaat? Zo'n automaat laat het water toch ook druppelsgewijs door het filter lopen?

Met andere woorden: is het niet gewoon snobberig gedoe en kan ik dus voor een heerlijke kop versgemalen filterkoffie niet beter een goede filterautomaat kopen? Of is de smaak echt heel veel anders wanneer ik met Hario in de weer ga?

Zoals het gaat bij newbies op fora: eerst vragen stellen, dan hopelijk een bijdrage leveren.

Alvast bedankt voor het reageren!