Rubber proper krijgen

1
Hoi,

Ik ben nu al een tijdje in de ban van koffie. Ik schets hieronder even, het is niet de bedoeling om in te gaan om op de overige koffiezetwijzen, maar ik zou heel graag weten hoe je rubber proper maakt:

- eerst senseo machine gehad
Koffie geeft heel vervelende smaak aan de rubber. Ik krijg die er niet uit! Gestopt met koffie via senseo

-daarna via caffetiere
Lekkere koffie, maar mee gestopt via de vervelende opkuis, 'den drets' die overblijft.

- daarna koffie voor 1 man, via filter, en een filterhouder uit keramiek!
Ideaal en lekkere koffie, nadeel, is vervelend indien koffie maken voor meerdere mensen; Tenzij ik een koffiekan zou gekocht hebben. Maar dan zit je nog met het vervelende zaak, dat je steeds water moet opgieten. Kan je beter een apparaat kopen toch...

- nu slowkoffie via stoom.
Alweer zit er onderaan een rubber in. Na de eerste keer je koffie zet, kruipt er zo'n vieze geur/smaak in die rubber. Ik kan die geur van die smaak die in de rubber kruipt gewoon ruiken. De eerste keer is het niets, het isvanaf de tweede/derde keer; Ook na het afwassen / azijn / citroen / kokend water... (zie senseo koffie)

Maar hoe kuis je dus die rubber dat die geur van die koffie eruit verdwijnt? Het is precies een geur dat de koffie tweemaal wordt gebruikt. (lees: de rubber). De kan en dergelijke wordt goed gekuist. Bij dat senseo machine had ik juist hetzelfde, hoe meer je dat kookt, steeds krijg ik er geur en smaak af, maar het blijft, en je proeft dat zo hard na in je koffie. Althans, ik toch, mijn ouders niet. Mijn vriendin snapt wat ik bedoel, eenmaal je de geur kent... Bah!

Enige tips/hints hoe je die rubber kuist? Ik kan die toch moeilijk in bleekwater leggen??

Vriendelijk bedankt voor de tip.

Re: Rubber proper krijgen

2
Hm, best lastig. Vieze smaak in rubber, ik denk dat het koffieresten zijn die achterblijven, die smaken heel vies. Schoonmaken met azijn of citroenzuur heeft geen zin, zuren zijn om de ontkalken. Beter schoonmaken met een zeepachtig product, gewoon afwasmiddel, of Cafiza, dat is speciaal voor koffieresten.
Wat voor zetmethode gebruik je precies? Dat is niet helemaal duidelijk.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Re: Rubber proper krijgen

3
Hmm, die producten heb ik nog niet geprobeerd. Wel al diverse detergenten, in combinatie met kokend water, zoals ook zuren. Gewoon wat water in een kookpot, detergent erbij, afsluitrubber erbij, laten koken...

Ik wist echter niet dat die zuren enkel waren voor kalkaanslag. Dat was inderdaad niet de juiste weg...
Maar in het verleden met mijn senseo-aparaat, toen kreeg ik er wel wat vuil en resten en stank van af (dat zat dan in het water). Ik gebruik dat onding nu niet meer, omdat ik die rubber niet proper krijg, en ik moest zo'n nieuw machine niet meer hebben, omdat ik dan toch weer hetzelfde tegenkom. Daarbij, de koffie die ik nu maak en maal is zoveel lekkerder en aangenamer...

Ivm de zetmethode:

- Nu gebruik ik deze
http://www.kookpunt.nl/kookwinkel/index ... 1&Itemid=8, maar de Roest-Vrij-Staal versie hé.

En het is die rubber die beschreven staat in de link hierboven, die ik nu zou willen proper houden.
Als ik het goed voorheb, zou je me iets aanraden zoals dit:
Afbeelding

Ondertussen heb ik ook wat gezocht in Engelstalige termen, en zou BakSoda (natriumBicarbonaat) gecombineerd met vinegar (azijn?), ook helpen...

De andere methoden zijn ook methode die ik gebruikte, is eigenlijk één succesvol, maar vervelend, wegens het opgieten en beperkt tot 1 persoon:
Afbeelding

Nog tips? Personen die dit nog hebben tegengekomen?