beste mensen
ik heb een idee maar weet niet of het wel toepasselijk is en of het wel te doen is.
gaat als volgt, ontkalken van een boiler is een tijdrovende en vermoeiende onderneming. wat nou als een boiler van een commercieel espresso machine aan de binnen kant helemaal van teflon is. voordelen zijn, kalk kan niet vast plakken aan boiler en is makkelijk schoon te maken. om een boiler dan schoon te maken moet dan een zijpaneel open en boiler heeft dan aan de zijkant een deksel vergelijkbaar met een deksel van een waterontharder. die kan als boiler niet onder druk staat makkelijk los. ook het element is bedekt met teflon. teflon kan tot ruim 200 graden mee. water onder druk kookt al bij 150 graden.
heb op internet gezien da portafilters al bedekt zijn met teflon om schoon maken te vergemakkelijken.
heb jullie suggesties????
danny hanyan
Re: antikalk boiler
2Ik neem aan dat het verwarmingselement wel heter wordt dan 200C, dat kan je dus niet met Teflon bekleden. En als de kalk dan niet kan aanslaan op de boiler omdat die wèl met Teflon is bekleed, zal dat dan niet allemaal op het element terecht komen? Dan moet je dus om de haverklap je element ontkalken...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
Re: antikalk boiler
3Sorry Danny, het is een vreemd idee, je moet in de water aanvoerlijn, zorgen dat het water voldoende gedemineraliseerd wordt dan hoef je dergelijke onzinnige oplossingen niet aan te dragen, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ? of was het toch anders !Spironski schreef:Ik neem aan dat het verwarmingselement wel heter wordt dan 200C, dat kan je dus niet met Teflon bekleden. En als de kalk dan niet kan aanslaan op de boiler omdat die wèl met Teflon is bekleed, zal dat dan niet allemaal op het element terecht komen? Dan moet je dus om de haverklap je element ontkalken...
Het teflon wordt geseald met een temperatuur van rond de 400 graden, gebakken zeg maar.
Ik had toevallig, gisteren een telefoontje van iemand die dat doet ( Teflon coating )
ik had hem een vraag gesteld over het coaten van PF's want waarom nieuwe met coating voor meer dan 100 euro kopen, als je zelf al PF's hebt ?
Het kan gecoat worden en er hangt een prijskaartje van ongeveer 40 euro aan p/s wel te verstaan, komt 2 x verzendkosten bij, dus wat is verstandiger, nieuw of vertrouwd.
Even voor Spiro; het element zal niet zo heet worden hij geeft namelijk direct de energie = warmte af aan het te verwarmen water, er is natuurlijk wel een onderling temperatuurverschil, anders kan er geen warmteoverdracht plaats vinden, eigenlijk heel logisch.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.