Ideale temperatuur?

1
Hi, ik heb een Silvia met PID en ik ben wat aan het klooien met de temperatuur. Voorheen stond de PID altijd boven de 100 graden, nu een stuk lager. Ik ben benieuwd op welke temperatuur jullie je machine hebben afgesteld. Zit ik met 94 graden meer in de richting dan met 104?
Rancilio Silvia + Auber Pid | Mazzer Mini | Demoka M203

Re: Ideale temperatuur?

2
snuuf schreef:Hi, ik heb een Silvia met PID en ik ben wat aan het klooien met de temperatuur. Voorheen stond de PID altijd boven de 100 graden, nu een stuk lager. Ik ben benieuwd op welke temperatuur jullie je machine hebben afgesteld. Zit ik met 94 graden meer in de richting dan met 104?
Ik nam mijn Silvia met Auber Pid ca. 8 maanden geleden over. De vorige eigenaar maakte zijn shots op 102 graden. Ik heb dat niet veranderd tot een week geleden ik met Ethiopische Yirgacheffe Misty Vally ik op 106 graden Celsius een zachtere smaak dacht te krijgen. Nu ben ik weer terug naar 102 met de Hacienda Esmeralda en de El Salvador Honey bourbon.

Eigenlijk probeer ik wat variatie.

Maar de thermostaat van de Auber meet toch NIET je boilertemperatuur! Dan zit je met 94 veeeel te laag. Ik ga ervan uit dat het verschil in temperatuur tussen de plek waar de Auber thermostaat zit en de watertemperatuure ca. 10 graden is.
Ik krijg echt geen stoom in de piston bij 110 graden :-)
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

3
Zoals jij het doet, doe ik het normaal ook. Meestal op 102 graden. En ja, het ding meet de boilertemperatuur. Maar ik was even verward door het volgende op esw.nl:

Espresso timing
Gevoel voor temperatuur, afgewogen hoeveelheden en timing spelen een heel belangrijke rol bij espressobereiding. Zo ligt de ideale watertemperatuur in het espresso-apparaat tussen 88° C en 92° C. In het kopje komt de espresso het best tot zijn recht bij een temperatuur tussen 80° C en 85° C. Per kopje met maximaal 30 ml espresso is 7 gram melange vereist. Onder deze omstandigheden kan met een doorlooptijd van 25 tot 30 seconden een perfect uitgebalanceerde espresso, bekroond met een mooie crèmelaag, worden bereid.
Rancilio Silvia + Auber Pid | Mazzer Mini | Demoka M203

4
snuuf schreef:Maar ik was even verward door het volgende op esw.nl:

Espresso timing
Zo ligt de ideale watertemperatuur in het espresso-apparaat tussen 88° C en 92° C.
Ja de WATER-temperatuur. Maar dat is niet wat de thermostaat van de PID meet. Als het daar 102 graden is zal het water ca. 10 graden lager zijn, dus ideaal.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

6
snuuf schreef:Okay, dan ga ik weer verder met wat ik altijd deed. :)
Ik zag net in een Youtube filmpje een Amerikaan mooie shots maken met de Silvia op 222 Fahrenheit.
Dus 105 / 106 Celsius.

7
Er kunnen van allerlei zaken meespelen in het verschil tussen wat de PID meet en hoe heet het water uiteindelijk op je puck terecht komt. Zo meet ik op mijn E61 b.v. een temperatuurval van 2-3 graden vlak nadat ik een koele pf in de kop heb gezet (en die kop is 4,5kg heet brons!). Wie weet wat voor "verliezen" er nog meer kunnen zijn, wellicht verschilt het per machine. Het lijkt me dat smaak de bepalende factor zou moeten zijn.

Verder vind ik het "ideale temperatuurbereik" van 88-92C vrij koel. Voor zover ik heb begrepen gaat dat op voor de zeer donker gebrande "Siciliaanse-stijl" bonen. Zodra je lichter gebrande bonen gebruikt, met van zichzelf meer fruitige smaak, zet je liever ergens op 92-96C.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder