mogelijkheden afstellen (thermoblock)

1
Al maanden lees ik mee, en heb alle tips gebruikt om mijn eerste schreden te zetten op het pad om een goede koffie te maken.

Ik heb er voor gekozen om inderdaad ook een gedeelte van het budget te investeren in een bonenmaler (tip van dit forum!). Daarbij kon ik toevallig een gebruikte Solis Type 110 goedkoop op de kop tikken (voorkeur is eigenlijk een Quickmill 3004 , maar die kon ik niet voor een leuk prijsje vinden)

Omdat mijn man echt geen machine wil met een boiler wil die minstens een half uur moet opwarmen, en een beperkte ruimte in de keuken, komen we al snel uit op een thermoblock. (Alhoewel ik het niet uitsluit dat een upgrade uiteindelijk zal leiden tot een leuke HX zoals een Bezerra BZ10).

De Solis is handig omdat hij snel opwarmt, de watertank groot is en goed toegankelijk is, hij is compact en ziet er nog aardig uit. Ik kom een aantal probleempjes tegen die ik gedeeltelijk al heb opgelost, maar hopelijk hebben jullie meer tips om het uiterste uit dit beperkte apparaat te halen :mrgreen:

- de dubbelwandige filterbakjes geven een nepcremalaagje (zelfs oude snelfiltermaling geeft een redelijk ogend crema). De maling kan je niet te fijn zetten, want dan slaat de hele machine al vast.
De oplossing zijn volgens mij de enkelwandige filterbakjes van de nieuwe Solis 114 Barista (passen ook in pf van Solis 110). Ik heb ze besteld (levertijd helaas een paar weken), ben benieuwd of ik dan echt kan spelen met de maling en het tampen
- dramatisch plastic tampertje (meer een lepel) bijgeleverd, snel een fatsoenlijke tamper gekocht

Belangrijkste vragen:
- bij een Quickmill kan je de puls aanpassen, voor meer stoomdruk, is dit mogelijk voor elk apparaat met een thermoblock (in mijn geval dus de Solis?)
- de koffie die er uit komt, kan nog wel wat heter. wat kan ik doen om dit te verbeteren?
Bezzera BZ07de / Eureka Mignon

Re: mogelijkheden afstellen (thermoblock)

2
- de koffie die er uit komt, kan nog wel wat heter. wat kan ik doen om dit te verbeteren?
Laat je de machine wel 10 minuten opwarmen? Er staat op dat 'ie supersnel opgewarmd is, maar dat is natuurlijk niet zo hè? Voordat alles is doorgewarmd kost toch wat meer tijd.
Koffiekopjes voorverwarmen help meestal ook wel. En anders is er toch wat mis met de thermostaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: mogelijkheden afstellen (thermoblock)

3
Dankje voor je reactie, ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan!

Het supersnel opwarmen ben ik gaan timen, want "meten is weten" .
Volgens de gebruiksaanwijzing is de Solis op temperatuur als het rode lichtje uit gaat en wit wordt. Dit duurde precies 1 minuut en 35 seconden?! Waarschijnlijk stopt hij dan wel met verder doorwarmen, want de thermostaat zal het signaal hebben gegeven dat hij op temperatuur is. Wanneer ik hem daarna laat doorlopen om een espresso te zetten, gaat het lampje redelijk snel weer op rood. Daarna duurt het ongeveer 35 seconden voordat dit weer wit is geworden. Geen idee hoe dit bij andere Solis-gebruikers is, maar ik vind dit allemaal zo snel, dat het verdacht aan het worden is.
Daarna heb ik hem een uur aan laten staan en weer laten doorlopen, geen verschil met het begin. Duurt ook weer 30-35 seconden na het doorlopen voordat het lampje weer wit is geworden. Temperatuur van de koffie lijkt ook gelijk.
Zoals je al suggereerde, begin ik een beetje te twijfelen aan de thermostaat.

De kopjes beter voorverwarmen heeft zeker een effect. Ik deed dit al wel een beetje (omspoelen met heet water uit het stoompijpje), maar nu laat ik ze helemaal vollopen met heet water, nog voordat ik mijn bonen ga malen. Drinktemperatuur van de koffie zou ik nu acceptabel durven noemen.
Dat was dus een goede tip!
Bezzera BZ07de / Eureka Mignon