warm!

1
Hadden jullie het ook zo warm vandaag? Nou, mijn espresso apparaat ook. Vond het toch opvallend dat de machine bij die 31C die het vandaag was, constant op maar liefst 97C stond, terwijl dit normaal zo'n 94,5C is... Heb het water maar kort van tevoren in het reservoir gedaan, zodat het niet zo opwarmt en dus de HX sneller kan afkoelen tijdens de cooling flush...

Ik sta elke keer te kijken hoeveel invloed omgevingstemperatuur op de temperatuur van de zetgroep heeft, en ook hoeveel het uitmaakt voor de flush of je het water al een tijd in je reservoir hebt, of dat je er net koel water in hebt gedaan.

Als ik niet een Erics had gemonteerd zou ik vandaag denk ik danig de fout in zijn gegaan bij de cooling flush. Daar sta je dan, met al je droge kennis over koffie zetten... :? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: warm!

2
Ik was net een espresso aan het zetten toen de temperatuur met 10 graden naar beneden duikelde. Heel bizar was dat de tweede espresso net slootwater was. Dus maar weer een beetje met de maalgraad rommelen en zowaar kreeg ik er weer een redelijk bakkie uit. Ik denk dat de boontjes een beetje moeite hadden met het "weer" zeg maar net zoals wij dat hadden gister.

3
Dat is ook nog eens zo, er gebeurde gisteren waarschijnlijk van allerlei met de luchtvochtigheid. Met andere maalinstellingen als gevolg. Daar help alleen geen Erics bij...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Heb beide gemerkt: de machine is echt echt heet, dus een erg lange coolingflush nodig gehad. Daarnaast had ik ook malingproblemen, moest eea aanpassen. Vandaag alweer een stuk beter, hoewel er nog veel warmte in het huis zit.

5
Spironski schreef:Dat is ook nog eens zo, er gebeurde gisteren waarschijnlijk van allerlei met de luchtvochtigheid. Met andere maalinstellingen als gevolg. Daar help alleen geen Erics bij...
Nee het maakte volgens mij niet veel uit, want ik heb een PID en die was zelfs een beetje de weg kwijt leek het wel haha! Vanmorgen was alles trouwens weer normaal voor zover als ik dat kan beoordelen als "beginner" in de espressowereld.

6
Nee het maakte volgens mij niet veel uit, want ik heb een PID en die was zelfs een beetje de weg kwijt...
Maar de luchtvochtigheid (en dus het vochtgehalte van je boontjes) en een PID op je machine hebben niet zoveel met elkaar te maken.

8
Nou ja, als je op zo'n dag als gisteren "normaal" zou flushen zou je koffie misschien toch kunnen verbranden. Da's een constatering.

De machine zelf wordt daar niet koud of warm van, natuurlijk ;) .