Guzzini G Plus

1
Hallo,

op het internet kwam ik dit tegen.

Smaken verschillen, maar ik vind hem er supermooi uitzien. Vooral die oranje :D Ik ben benieuwd hoe de espresso smaakt. Wat natuurlijk opvalt is het kleine formaat, en het feit dat de portafilter van kunststof is. Ik heb me altijd al afgevraagd wat er zou gebeuren als je de temperatuur niet zou proberen constant te houden door een zo groot mogelijke thermische massa aan te brengen, maar juist met isolerende materialen te werken.

In dit filmpje vertelt de ontwerper dat hij een nieuw verwarmingssysteem gebruikt dat alleen maar stroom verbruikt als je echt koffie zet, wat de suggestie wekt dat er helemaal geen boiler inzit.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

Re: Guzzini G Plus

2
kuifje schreef:k heb me altijd al afgevraagd wat er zou gebeuren als je de temperatuur niet zou proberen constant te houden door een zo groot mogelijke thermische massa aan te brengen, maar juist met isolerende materialen te werken.
Dat gaat niet als je een koud water influx hebt natuurlijk. Dan heb je of een heel snel reagerend, feedforward systeem nodig, of een berg water of iets anders met een hoge thermische massa, waarbij dat laatste betrouwbaarder, simpeler en goedkoper is. Dat weten ze in Italie al 60 jaar en daar is nog steeds niks aan veranderd.

En die ontwerper is vooral dát, een ontwerper, en dus geen technicus. Designers doen in de regel alleen de buitenkant en houden het dan voor gezien. Dat voorspelt weinig goeds voor de prestaties van het apparaat. De cremaverbeteraar, rare aandraaisterkteregelaar die je vaak bij ESEpads ziet en de kunstof PF zijn voor mij redenen genoeg om het hele ding af te doen als mediamarktrommel.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

3
Nou ja, dat is wel heel stellig zonder hem zelfs maar in het echt gezien te hebben. Misschien heeft-ie wel zo'n snel reagerende feedforward. Of een heel klein reservoirtje voor 1 kopje. En een thermische massa is misschien wel goedkoop, maar niet zuinig. Die knop vind ik wel raar ja. En een cremaverbeteraar is geen goed teken nee, goede espresso heeft dat niet nodig natuurlijk. Maar waar zie jij een cremaverbeteraar? Die rubbertjes?

Eens rekenen: water heeft een specifieke warmte van 4,2 J per gram per graad. Dus 100 ml (=100g) 80 graden verwarmen kost zo'n 34kJ. Met 1 kW dus 34 seconden. Er gaat natuurlijk nogal wat warmte verloren, maar het filmpje beweert dat-ie in 90 sec bedrijfsklaar is. Dus het zou kunnen toch?
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

4
Ik ben nogal sceptisch, moet ik zeggen. En dat het "een unicum" is dat het apparaat ESE-pads aan kan èn losse koffie is natuurlijk ook bullsh*t, dat zijn er heus meer. Alleen al zo'n bewering vertelt me iets.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Nou,... het is naar mijn bescheiden mening een überlelijke kubus met een extreem hoog plastic gehalte, als je alleen al naar de ronde draaiknop kijkt en het driprooster, chinees chroom nog maar niet te spreken over die plastic "portafilter" en idd iets wat "trots" staat te pronken bij de Mediamarkt (naast die geweldige Lavazza blokken in al die frisse hippe kleurtjes :mrgreen:
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
Aeropress, Hario V60, Chemex

6
kuifje schreef:En een thermische massa is misschien wel goedkoop, maar niet zuinig.
Een klomp messing is prima een laagje isolatie omheen te wikkelen hoor. Net als een boiler.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

7
Let er goed op dat, als je dat oranje mooi vindt, het in het echt er compleet anders uit ziet. Kijk maar naar het verschil van de oranje machine op de doos en in het filmpje. Op de doos is hij ontzettend gelikt neergezet, in het echt valt dat misschien tegen. Het ziet er super retro uit op de foto's natuurlijk :)

Verder; smaken verschillen inderdaad, ik zal je aanraden om hem in het echt te gaan bekijken. Op het eerste gezicht ziet het er in principe goed uit, maar als je wat verder kijkt(lees: als IK wat verder kijk, immers mijn mening;)), dan is wel alles van plastic. Op zich geen ramp, maar in het echt valt dat meer op denk ik. De kunststof filterdrager ziet er een beetje uit alsof hij op een gegeven moment breekt.. Als ik bedenk hoe ik mijn filterdrager vastdraai..

Als ik het zo bekijk moet je er niet teveel van verwachten denk ik, maar ja, je komt er maar op 1 manier achter.. Sowieso eerst eens bekijken in een winkel en kijken of je hem ergens kunt testen.

Succes!
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

9
Leo123 schreef:Het ziet er super retro uit op de foto's natuurlijk
WEBREP !!PAS OP!!

KOMT ALLEEN MAAR BRABBELEN OM RECLAMEUITINGEN WEER TE GEVEN !!

Het beste zou je all verwijzingen naar www's in de onderschriften moeten uitschakelen, alleen bij SPONSORS zou je dat moeten toestaan, ben je van een hoop van die zeikerds af, bij TB hebben ze het nu redelijk onder controle dus nu hebben ze KP ontdekt !! PasOP dus.

Adriaan
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.