tweedehands Quickmill 835

1
Ik kan een tweedehands Quickmill 835 kopen. Ik kan de machine eerst werkend zien (en proeven). Maar waar moet ik op letten? Wat zijn zwakke punten of dure onderdelen die slijten/problemen kunnen geven? Weet iemand hoe lang deze machines al in omloop zijn en hoe ik kan zien hoe oud deze is?
De prijs ligt op de helft van de nieuwwaarde, dus leek mij wel interessant te doen.
Wie heeft advies?
Alvast dank daarvoor.

Mark

Re: tweedehands Quickmill 835

2
Euhm, normaal vind ik dat je gewoon antwoord mag verwachten op dit soort vragen. Maar buitenom dat ik je niet heel veel kan vertellen, krijg ik sterk de nijging dat je zelf nog helemaal niet gezocht hebt..

Eigenlijk bedoel je: 'Help, ik koop mijn eerste machine, wat moet ik doen?' toch? Schaam je nergens voor, dat is niet erg. Maar neem wel even de moeite om zelf ook even te zoeken.

Dat de prijs op de helft van de nieuwwaarde ligt zegt natuurlijk niets over een goede koop of niet. Wat je zegt gaat het om de leeftijd en staat van het apparaat. Ik schat dat er een sticker of plaatje achterop zit met een datum en anders kun je het gewoon niet weten.

Succes en welkom op het forum natuurlijk!

Ps: het is overigens Quick Mill met spatie, kun je die vast in je zak steken! ;)

En de website van de fabrikant: http://www.quickmill.it/myindex.php?Lang=ENG&Menu=Intro
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

3
Ik ben idd aan het rondkijken naar een espressomachine. Ik wil kwaliteit, maar heb beperkt budget. Ik wil natuurlijk het beste voor weinig geld en keek daarom ook naar tweedehands machines. Over Quick Mill las ik dat het oerdegelijke kwaliteitsmachines zijn.
Een andere optie is een Solis 110 Design Pro. Maar ik heb geen idee wat ik dan koop. Wat zijn de reviews op Kieskeurig waard??? En dan moet er nog een losse bonenmaler bij, weer een aparte zoektocht...
Vandaar met plezier de vraag op dit forum gesteld.
Dus:
'Help, ik koop mijn eerste machine, wat moet ik doen?'

4
geerligsrodenburg schreef:Ik wil kwaliteit, maar heb beperkt budget.
Dat hebben we natuurlijk allemaal ;-) Maar wat is 'beperkt budget'? Belangrijk is dat je je budget goed spreidt over de espressomachine en de maler. De marginale kwaliteitswinst van de maler is veel hoger dan dat van je espressomachine. Denk daar dus al over na vóórdat je je espressomachine koopt. Ik kan je nu al vertellen: met 50€ koop je geen goede maler, tenzij je een lucky-shot vindt op marktplaats

Op kieskeurig staan geen reviews. Iedereen praat z'n eigen aankoop goed, dat is wat anders dan een review. De waarde is dus weinig tot niets.

Verder zou ik zeggen: liever die Quick dan de Solis, maar dat is alleen maar omdat ik van Quick de indruk heb dat ze van betere kwaliteit zijn. Geen hands-on ervaring met de machines.

5
:lol: heel goed!

Oke, het eerste wat je moet doen is even rustig aan doen. Ga er even goed voor zitten en neem een lekker kopje koffie wou ik zeggen, nou ja, moet dat nog even wachten.

Zelf ben ik ook beginnend koffie liefhebber en ga dus ook niet zo heel lang mee, maar als je even geduld hebt, dan gaat er een nieuwe wereld voor je open!

Wat je in ieder geval moet doen:

- Geen overhaaste beslissingen nemen voordat je meer weet, die machines blijven nog wel even te koop op marktplaats en anders komen er wel weer nieuwe.
- Je echt gaan verdiepen in wat er allemaal bij komt kijken, dat betekend ook zelf veel zoeken en lezen. Er is natuurlijk al heel veel over geschreven.

Er zijn ontzettend veel machines op de markt. Bedenk goed dat het bij zo'n machine geen kwestie van een druk op de knop is, neem er je tijd voor. Ook als je eenmaal een machine hebt, geeft dat totaal geen garantie voor goede koffie.
Het begint bij de juiste koffiebonen, waarvan elke smaak weer anders is en dat is persoonlijk.
Dan de versheid van de bonen.
De juiste maling, zelf malen is het beste.
De juiste bonenmaler, minstens zo belangrijk of belangrijker dan het espressoapparaat zelf.
Het espressoapparaat moet uiteraard goed functioneren.
Dan de timing, de hoeveelheid koffie, de tempratuur.

En zo zijn er nog een heel aantal van dat soort dingen.

Eerlijkheid bied mij te zeggen dat ik niet alles zo uitvoerig bestudeer hoor, dat komt ook een beetje vanzelf. Ik heb bijvoorbeeld geen goede koffiemaler, omdat ik daar weinig budget voor heb. Ook is mijn machine niet echt super. Maar ja, al doende leert men.

Dus, eerst veel lezen en zoeken. Dan hier je budget en verwachtingen vertellen en dan zijn er tal van mensen die je goed kunnen helpen.

6
SteefM schreef:
geerligsrodenburg schreef:Ik wil kwaliteit, maar heb beperkt budget.
Ik kan je nu al vertellen: met 50€ koop je geen goede maler, tenzij je een lucky-shot vindt op marktplaats
De Quick heeft een ingebouwde maler. Geen idee of dat wat is overigens.

O ja, een 2e hands machine is inderdaad prima. Omdat er geen grote markt voor is, is de prijs van een 2e hands machine vaak lager dan de werkelijke waarde van het apparaat. De vraag bepaald hier de prijs over het algemeen.

Maar ik zou in ieder geval even een weekje stoppen in het inlezen en dan zie je waar je aan begint, voordat je iets koopt.

8
geerligsrodenburg schreef:Mijn budget is 500 euro voor de machine. Daar moet je toch wat redelijks voor kunnen kopen? Wat zijn goede merken voor malers? Ik ga de komende tijd meer lezen over malers en machines, maar wie helpt de eerste schifting te doen?
Ik heb 2 malers beide zijn van Fiorenzato, zijn Horecamalers iets groter dan thuismalers maar vele malen consistenter dan de meeste thuismalers, een van de Fiorenzato's heb ik verleden week gekocht voor 50 euro en kreeg van die vriendelijke man ook nog een kilo espresso supremo / Roode Pelikaan erbij, gelijk de hopper ingekort en de rest wordt ook gemodificeerd om een GOD te maken

Die andere heb ik ook via MP gekocht;

Die staat hier links van m'n Vibiemme C+

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

10
2 weken geleden ben ik ook zo begonnen. Via kennissen hoorde ik over de degelijkheid van Quick Mill. Op marktplaats voor EUR 125 een 6 jr. oude Quick Mill gekocht, als het goed is heb ik hier nog een tijd plezier van (prima espresso's, melk opschuimen gaat ook goed en snel, onderdelen makkelijk te verkrijgen in Ned.). Heb nu een maler besteld, alle barista goodies besteld, na de zomervakantie een brander en neem verder de tijd om me goed te verdiepen in een betere espresso machine. Kijk ook goed op internet, forums als deze en coffeegeek.com etc., na 2 weken lezen heb ik pas een globaal beeld van wat er allemaal bestaat, wat de ervaringen van gebruikers zijn etc.
geerligsrodenburg schreef:Ik ben idd aan het rondkijken naar een espressomachine. Ik wil kwaliteit, maar heb beperkt budget. Ik wil natuurlijk het beste voor weinig geld en keek daarom ook naar tweedehands machines. Over Quick Mill las ik dat het oerdegelijke kwaliteitsmachines zijn.
Een andere optie is een Solis 110 Design Pro. Maar ik heb geen idee wat ik dan koop. Wat zijn de reviews op Kieskeurig waard??? En dan moet er nog een losse bonenmaler bij, weer een aparte zoektocht...
Vandaar met plezier de vraag op dit forum gesteld.
Dus:
'Help, ik koop mijn eerste machine, wat moet ik doen?'
Superkop / Kinu M47 Titan