ECM verlaat de thuisbarista?

1
De ECM thuis-machines Cellini en Giotto worden niet langer door ECM op de markt gebracht. Deze twee machines zijn onder gebracht bij het eveneens Italiaanse Rocket Espresso. Het verhaal gaat dat door een zakelijk conflict tussen de oprichters van het oorspronkelijke ECM deze merknaam niet meer gebruikt mag worden in de thuismarkt. Vandaar dat de Duitse compagnon nu als "Manufacture" de mark bediend en de Cellini en Giotto dus zijn ondergebracht bij Rocket. Wie weet hier het fijne van?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: ECM verlaat de thuisbarista?

2
Zelf heb ik zo´n kleine Rocket. Het verhaal wat ik te horen kreeg is het volgende; ECM manufacture heeft jaren geleden al het ontwerp en licentie gehad om de Giotto en Cellini voor de Duitse markt te bouwen. De duitse firma ECM Manufacture tilde de Giotto en Cellini naar kwalitatief nog hoger plan en noemde ze Technika en Mechanika. Een jaar geleden verlieten ze ook de ECM vormgeving. ECM Italie is ca. 1,5 jr geleden gestopt met de produktie van alle huishoudelijke ´prosumer´ machines. Waarschijnlijk omdat deze tak van sport verliesgevend was.

De zoon van een van de oprichters van ECM italie is nu de firma Rocket gestart. Hier worden de Giotto en Cellini gebouwd met dezelfde componenten en door dezelfde werknemers als vroeger. De Bottecelli wordt niet meer geproduceerd.

Hier is wat ik denk: ECM Italie heeft een flinke voet aan de grond in de VS. Met amerikaanse bedrijven sluit je deals waarbij een telefoonboek aan voorwaarden en regeltjes geldend is. Het is niet onwaarschijnlijk dat een continue kelderende dollar, een vastgestelde minimale leververplicht icm. gigantische garantieverplichtingen de firma ECM het water naar de lippen heeft doen stijgen.

Maar: het is maar van horen zeggen.
MVG, Huub
Er gaat niets boven morgen.

3
Ha Koffiepraters,
Ja dat klopt ongeveer. Er zijn -verwarrend helaas- drie soorten ECM clubjes op dit moment. Een geheel
nieuw bedrijf Rocket maakt bv de Giotto, maar is dus geen ECM. Verder is er het historische ECM Italy die alleen nog horecamachines maakt (en vroeger dus ook de consumentenmachines). Die is in financiele problemen geraakt, waardoor ze zijn gestopt met de consumentenmarkt. En dan is er nog het nieuwe
ECM Manufacture Germany die een upgrade van de ECM machines aanbiedt tussen de €1800-2000. Dit is een verkooporganisatie, de machines worden geproduceerd door het Italiaanse Bezzera. Die ECM Germany machines zijn zo'n beetje hetzelfde als de Bezzera Galatea Domus: dezelfde materialen en componenten, hetzelfde hoge afwerkingniveau. Persoonlijk vind ik die Bezzera dan een betere deal, standaard is hij €1699 en met vastwater en profi rotarypomp €1899.

Snap je het nog ;-)
Ik geloof dat de partijen inmiddels het gebruik van de ECM merknaam aan het uitvechten zijn bij de rechter...
Laatst gewijzigd door rolf op di 09 sep 2008, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Rolf - Casa Barista

5
Nou, volgens mij valt dat nog wel een beetje mee. Maar inderdaad zijn de verschillen vaak niet zo heel groot. Als je dé E61 groep gebruikt en je hebt een koperen boiler van bijna 2 liter, een warmtewisselaar (of enkele boiler zonder) een Ulka vibratiepomp en de buitenkant van RVS.... tja dan heb je veel concurrenten die allemaal ongeveer hetzelfde doen. Onderling zijn er heus nog wel verschillen te onderscheiden, maar je moet er al heel wat van weten wil je die zien.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Naar mijn mening zit er wel verschil tussen de Giotto en de ´rest´.
Al jarenlang is de Giotto de benchmark op amerikaanse koffiesites.
Hoe goed is de nieuwe Quick Andrea. Goh, laten we hem es vergelijken met de (decennia oude) Giotto.
Eindconclusie: gelijk spel.
Maar Spironski heeft gelijk, je moet de verschillen met een andere E61 chroomdoos wel kunnen zien..
Er gaat niets boven morgen.

7
Ik doelde niet specifiek op de Giotto, maar er zijn een heleboel machines die er grotendeels hetzelfde er uit zien. Ze verschillen qua uiterlijk wel iets en technisch ook wel, maar waarom gaan ze allemaal voor dat design? Lijkt me dat ze toch veel leentje-buur spelen.

En ik heb het dan over de machines zoals Izzo Vivi, de Brewtus, de Domobar Super, de Isomac Tea, de Quickmill 980 etc.