Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Automaat gaf steeds minder koffie, op het laatst een bodempje. Heb de gehele zetgroep gedemonteerd en alles gereinigd, maar ook geprobeerd dieper in het apparaat te komen, waarbij de instelling van het tandwiel met dat nokje is gewijzigd. ook de instelling van de koffiemolen is niet meer goed, maalt nu alleen nog halve koffiebonen, dus veel te grof. Heeft iemand info hoe ik deze machine open kan krijgen, of hoe ik die koffiemolen af kan stellen? Weet iemand ook wat de stand van dat tandwiel moet zijn en dat nokje?
Groeten, Emile...........
Re: Saeco Odea Giro
2Ik heb de indruk dat je molen naar de gallemiezen is.
Op die bewuste ringen v/d molen, staan pijltjes die tegenover elkaar moeten staan en de molen op zijn grofste stand. Als je dan de grofheid van de molen gaat veranderen , altijd met een draaiende molen, zie je dat die instelling gewijzigd wordt.
Om hem uit elkaar te krijgen is een klus apart.
Van bovenuit de schroeven die zichtbaar zijn losmaken en de gehele plastickap, zit vast dmv die heerlijke plastic lipjes die je voorzichtig los moet maken en uit de andere delen halen.
Uit kijken dat die lipjes niet breken, anders heb je geen verbinding meer met het in elkaar zetten.
Als hij uit elkaar is, kan je zien of je molen nog goed is, bijv botte snijvlakken, veel vuil tussen de vertanding. Dat is simpel te verwijderen, als de molen nog goed draait, kan je wel de maalschijven reinigen en weer monteren.
Ben je aan nieuwe onderdelen toe, dan kan je die bestellen bij: http://www.esprase.nl/index.php
Voorlopig ben je leuk bezig en we horen wel nader.
Succes!!!!
Op die bewuste ringen v/d molen, staan pijltjes die tegenover elkaar moeten staan en de molen op zijn grofste stand. Als je dan de grofheid van de molen gaat veranderen , altijd met een draaiende molen, zie je dat die instelling gewijzigd wordt.
Om hem uit elkaar te krijgen is een klus apart.
Van bovenuit de schroeven die zichtbaar zijn losmaken en de gehele plastickap, zit vast dmv die heerlijke plastic lipjes die je voorzichtig los moet maken en uit de andere delen halen.
Uit kijken dat die lipjes niet breken, anders heb je geen verbinding meer met het in elkaar zetten.
Als hij uit elkaar is, kan je zien of je molen nog goed is, bijv botte snijvlakken, veel vuil tussen de vertanding. Dat is simpel te verwijderen, als de molen nog goed draait, kan je wel de maalschijven reinigen en weer monteren.
Ben je aan nieuwe onderdelen toe, dan kan je die bestellen bij: http://www.esprase.nl/index.php
Voorlopig ben je leuk bezig en we horen wel nader.
Succes!!!!
3Vrij zeker dat dat weinig uitmaakt. Mijn Faema heeft er weinig moeite mee iig.Arie19 schreef: Als je dan de grofheid van de molen gaat veranderen , altijd met een draaiende molen
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
4Verstellen met draaiende motor geldt alleen bij fijner afstellen. En als het niks zou uitmaken, waarom zou de garantie van Mazzers dan vervallen als je het toch doet? Het lijkt me zeker bij kleine malers met lichte motortjes en lagertjes wel van belang.
Ik smokkel ook wel eens een beetje, maar mijn maler weegt 20 kg. en heeft een motor van 600W, en die Faema van Blue doet daar volgens mij niet voor onder. Dat zijn wel andere machines dan zo'n Saeco,
Ik smokkel ook wel eens een beetje, maar mijn maler weegt 20 kg. en heeft een motor van 600W, en die Faema van Blue doet daar volgens mij niet voor onder. Dat zijn wel andere machines dan zo'n Saeco,
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Het is zo simpel, er zitten altijd resten koffie in de molen, die zijn bijv 0,2 mm. Nu ga hem stilstaand fijner zetten naar 0,1 mm. Raad eens wat gebeurt???
Je zet die molen stijf vast en heel goed mogelijk dat je daarmee de molen naar kl.te helpt. (zoals Spironski al zei, als je hem grover stelt maakt het niet uit, dan creëer je meer ruimte). Als je dat toch wilt, ik hou je niet tegen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, voor wie kan tellen snapt het nu wel.
Je zet die molen stijf vast en heel goed mogelijk dat je daarmee de molen naar kl.te helpt. (zoals Spironski al zei, als je hem grover stelt maakt het niet uit, dan creëer je meer ruimte). Als je dat toch wilt, ik hou je niet tegen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, voor wie kan tellen snapt het nu wel.
6de resten worden geplet naar 0.1mm, net zoals zou gebeuren in een draaiende molen? Klinkt rampzalig inderdaad.Arie19 schreef:Het is zo simpel, er zitten altijd resten koffie in de molen, die zijn bijv 0,2 mm. Nu ga hem stilstaand fijner zetten naar 0,1 mm. Raad eens wat gebeurt???
Ik zet mijn Faema regelmatig van filter naar espresso met bonen ertussen. Geen centje pijn.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
7De Odea kan je niet eens met draaiende molen afstellen.
In de klep zit een magneetje, die een schakelaar bedient.
Als de klep open gaat, kan je niet malen.
In de klep zit een magneetje, die een schakelaar bedient.
Als de klep open gaat, kan je niet malen.
8Maar Blue: hoeveel Watt trekt de motor in jouw Faema, en hoeveel die in zo'n Saeco?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9Uhm, zou iets van 250w moeten zijn. Ik vermoed dat dat niet het opstartvermogen is. 

Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
10Ik stel m'n Major altijd bij als hij stilstaat. Maar zijn altijd kleine stukjes.
Ik zou hem niet van filter naar espresso draaien. Lukt je ook niet. Maar dan draai ik een stukje, aan - uit, draai stukje, aan-ui etc
Ik zou hem niet van filter naar espresso draaien. Lukt je ook niet. Maar dan draai ik een stukje, aan - uit, draai stukje, aan-ui etc
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60