Dag Allemaal,
Als fanantieke koffieleut ben ik momenteel aan het kijken naar een nieuwe machine. Op Dit moment heb ik een Saeco met een carroussel. Deze automaat heeft me tot nu toe nog nooit in de steek gelaten en produceerd redelijk koffie.
Het wordt tijd voor the next step, zoals ik het zelf zie.
Een goede vriend van me heeft en VIbiemme en is daar zeer tevreden over. Toen ik een half jaar geleden eens in een koffie zaak was adviseerde de verkoper me een ECM te nemen ipv een Vibiemme. Hij gaf als reden aan dat ECM beter is van kwaliteit. Kan iemand hier iets over roepen ?
Welke machine is kwalitatief beter en waar bestaat die kwaliteit dan uit ? wat is beter en waarom ?
Daarnaast vraag ik me af of ik nu een machine moet nemen die aangesloten is op de waterleiding of gebruik moet maken van een reservoir ?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
dank
Re: ECM VS Vibiemme
2Ach wij zijn ook benieuwd, eigenlijk nog meer naar diegene die de vraag stelt en zich niet de moeite neemt zich even voor te stellen in het daarvoor aangewezen topic 
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3ben benieuwd naar de verkoper die dat roept...
ga a.u.b. naar gerespecteerde verkopers als het koffie cultuur centrum, van pommeren, casa barista, enz.
heb je een maler? zo ja, welke? zo niet, welke heb je op het oog?
wat zijn je wensen? alleen espresso of vooral cappuccino?
hoveel koffie ga je zetten? bij enkele kopjes is vastwater aansluiting echt niet nodig...maar als je de mogelikheid hebt ook niet veel op tegen...
zowel VBM als ECM zijn erg duur...wat componenten betreft zitten beide machines goed in elkaar...ik vind ECM welk iets mooier afgewerkt...maar vind beide merken te duur!
een merk als bezzera of Rocket heeft vrijwel dezelfde hoge afwerkingsstandaard als ECM maar is zomaar een paar honderd euro goedkoper!
als je bereid bent om 1800+ euro uit te geven zou ik zeker voor een machine met dubbele boiler gaan!
persoonlijk zou ik minder uitgeven aan een machine...denk aan een bezzera BZ07/10/Giullia of een Rocket cellinni classic...of veel "value for money" een expobar brewtus 4...en als ik nu pakweg 1500 euro zou gaan uitgeven zou ik voor de bezzera Strega gaan
goede verse koffie en een goede maler zijn meer bepalend voor het eindresultaat dan de machine...
laat je niet gek maken door opmerkingen als kwalitatief beter dan...want alle genoemde merken zijn kwalitatief erg goed!
ga a.u.b. naar gerespecteerde verkopers als het koffie cultuur centrum, van pommeren, casa barista, enz.
heb je een maler? zo ja, welke? zo niet, welke heb je op het oog?
wat zijn je wensen? alleen espresso of vooral cappuccino?
hoveel koffie ga je zetten? bij enkele kopjes is vastwater aansluiting echt niet nodig...maar als je de mogelikheid hebt ook niet veel op tegen...
zowel VBM als ECM zijn erg duur...wat componenten betreft zitten beide machines goed in elkaar...ik vind ECM welk iets mooier afgewerkt...maar vind beide merken te duur!
een merk als bezzera of Rocket heeft vrijwel dezelfde hoge afwerkingsstandaard als ECM maar is zomaar een paar honderd euro goedkoper!
als je bereid bent om 1800+ euro uit te geven zou ik zeker voor een machine met dubbele boiler gaan!
persoonlijk zou ik minder uitgeven aan een machine...denk aan een bezzera BZ07/10/Giullia of een Rocket cellinni classic...of veel "value for money" een expobar brewtus 4...en als ik nu pakweg 1500 euro zou gaan uitgeven zou ik voor de bezzera Strega gaan
goede verse koffie en een goede maler zijn meer bepalend voor het eindresultaat dan de machine...
laat je niet gek maken door opmerkingen als kwalitatief beter dan...want alle genoemde merken zijn kwalitatief erg goed!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
4Reservoir gaat zeker.Heb een kleine 20 jaar reservoirmachines gehad.maar sinds een maand of drie heb ik een filter en vastwateraansluitin.een ding is zeker.Ik ga NOOIT meer terug naar reservoir.
Geen schoonmaken van dat ding,Geen vullen,kopjes laten staan op de plaat,geen onverwacht afslaan van de machine...zo gemakkelijk.
Geen schoonmaken van dat ding,Geen vullen,kopjes laten staan op de plaat,geen onverwacht afslaan van de machine...zo gemakkelijk.
5Wat bvds schrijft klopt. De verkoper die je een ECM aanraadt had beter kunnen vertellen dat de maler die je moet aanschaffen belangrijker is dan welk merk espresso apparaat je wil. Daarna had hij moeten vragen naar wat voor espresso varianten je veelal drinkt, en je kunnen vertellen wat voor systeem daar bij hoort.
Dus:
-vertel ons of je ook regelmatig cappuccino's maakt, of alleen espresso's.
-hoeveel tijd en aandacht ben je bereid er in te steken?
-reserveer minimaal 1/3 van je budget voor een goede maler (dus: budget=€1500, dan maler €500)
-vergeet even het merk, ECM en Vibiemme zijn beide oké, maar er zijn prima andere opties.
-zonder vers gebrande bonen maakt het niet uit wat voor apparatuur je hebt, het zal mislukken.
Dus:
-vertel ons of je ook regelmatig cappuccino's maakt, of alleen espresso's.
-hoeveel tijd en aandacht ben je bereid er in te steken?
-reserveer minimaal 1/3 van je budget voor een goede maler (dus: budget=€1500, dan maler €500)
-vergeet even het merk, ECM en Vibiemme zijn beide oké, maar er zijn prima andere opties.
-zonder vers gebrande bonen maakt het niet uit wat voor apparatuur je hebt, het zal mislukken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder