Onderhoud espressomachine

1
Ik vraag mij af of jullie zelf je epsresso machine onderhouden zoals ontkalken en vervangen van de nodige onderdelen. Verder zou ik graag willen weten waar je het beste de juiste kennis vandaan kan halen.
Profitec Pro 800 / Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Re: Onderhoud espressomachine

3
cremalover schreef:Ik heb het me zelf geleerd.
Toen ik twee E61 machines naar de filistijnen geholpen had wist ik ongeveer het het een en ander werkte.
Dat moet dan wel een duur grapje zijn geweest. Kwam dit uit onkunde?

4
Zelf doen , inzicht in de werking van de onderdelen krijgen , doorsnede tekeningen erbij zoeken en bestuderen , vallen en opstaan ..blijft de beste leermethode ;)
Technisch inzicht helpt een hoop , beetje mechanica , beetje electro kennis .. forae gebruiken voor lastige vragen..je komt al snel een heel eind ..zo niet? Dan maar noodgedwongen uitbesteden .
Because it's got ' Electrolytes ' !

5
cremalover schreef:Ik heb het me zelf geleerd.
Toen ik twee E61 machines naar de filistijnen geholpen had wist ik ongeveer het het een en ander werkte.
Hij heeft nu een hevelmachine die kan wat meer hebben, daar heeft ie natuurlijk ook al aan het slopen geweest :( ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

7
Ik vraag me af wat je onder "onderhoud" verstaat. Je machine backflushen hoor je zelf elke dag te doen, chemisch backflushen eens per 2 weken. Ontkalken hangt af van de hardheid van het water, maar als je van die kalkfiltertjes gebruikt zou het toch niet vaker dan eens per jaar hoeven. Het is een gedoe (met een HX), maar is goed zelf te doen. Eens per 2 jaar je groepsrubber vervangen kan je ook zelf, net als zo nu en dan een afdichting. Is er nog meer onderhoud?

Als er zaken vervangen moeten worden hangt het erg af van over wat voor machine je praat. Een E61 machine is goed zelf te doen als je niet 2 linker handen hebt. Een superautomaat zal ook te doen zijn, maar daar weet ik te weinig van af.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Spironski schreef:Ik vraag me af wat je onder "onderhoud" verstaat. Je machine backflushen hoor je zelf elke dag te doen, chemisch backflushen eens per 2 weken. Ontkalken hangt af van de hardheid van het water, maar als je van die kalkfiltertjes gebruikt zou het toch niet vaker dan eens per jaar hoeven. Het is een gedoe (met een HX), maar is goed zelf te doen. Eens per 2 jaar je groepsrubber vervangen kan je ook zelf, net als zo nu en dan een afdichting. Is er nog meer onderhoud?

Als er zaken vervangen moeten worden hangt het erg af van over wat voor machine je praat. Een E61 machine is goed zelf te doen als je niet 2 linker handen hebt. Een superautomaat zal ook te doen zijn, maar daar weet ik te weinig van af.
Backflushen doe ik met regelmaat en ook chemisch. Ik gebruik ook kalkfiltertjes en verder doet de machine het nog goed. Het gaat idd om een E61 groep, Brewtus III. Ik heb de machine nu bijna 2 jaar. Gemiddeld zet ik 2 espresso's per dag.