Bonen Malen

1
Hij is er, de Gaggia MDF. Mijn eerste bonenmaler.

Na een grondige de- en re-assembly om m goed schoon te maken, mocht ie aan de slag.
NU heb ik even (ik denk dat dit even, wel iets langer duurde) wat dingen uitgeprobeerd, maar er komen direct wat vragen bij me op. Wegens gebrek aan een coffee-kenner hier in de buurt, drop ik ze hier even.

Ik begrijp dat ik persoonlijk voor elke boon de juiste maalgraad dien te vinden, maar

1) Hoe weet ik nu dat ik precies genoeg gemalen koffie in mn piston krijg. De maler heeft zo'n vakjesverdeling, maar die lopen vanzelf vol, waarna ik ze weer een slag laat draaien. Moet ik nu gaan tellen hoelang ik de machine laat malen, om zo ongeveer 7 gram in mn piston te krijgen?
Of laat ik de gemalen koffie in een bakje lopen, waar ik met mn schepje voldoende uithaal? Niet echt stijl he...

2) Laat ik alle vakjes 1 voor 1 vol lopen, of maal ik 1 vakje vol? Dit zal wel te maken hebben met de hoeveelheid koffie die ik schenk.

Ik heb in ieder geval gemerkt dat dit weer een heel leerproces wordt... dat was natuurlijk ook de opzet :)
I had some dreams, they were clouds in my coffee. Carly Simon
Live on stage: Vibiemme Domobar + Racillio Rocky

Re: Bonen Malen

2
Uitproberen! Vergeet die hele doseerinrichting en z'n vakjes. Tijdens het malen gewoon lekker aan die handel blijven trekken en zo je filter vullen. Als er een bultje op je koffie zit dat een beetje boven je filter uitsteekt stoppen. Even voorzichtig je filter op je werkblad kloppen en dan met je platte vinger de koffie in het filter verdelen. Zorg dat er overal koffiemaalsel zit! Dan nog met een vlakke vinger over je filter zodat er niets utsteekt, wat er af valt gooi je weg, en dan tampen, klaar!
Het is belangrijk dat de koffie in je filter goed verdeelt is, anders krijg je snel last van channeling en dat is slecht!
Ikzelf klop even flink met mijn bodemloze filterhouder op de snijplank om die gelijkmatige verdeling te krijgen en bovendien de koffie in te laten klinken. Maar ik heb een errug goede maler die een totaal poederig maalsel levert.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Spironski heeft gelijk, vergeet die doseerinrichting. Maal liever elk kopje vers. Zogauw de bonen gemalen zijn vervliegen de aroma's. Dus hoe verser hoe beter/lekkerder. Alleen maar die doseerinrichting volmalen als je meer koppen gaat zetten. Je krijgt vanzelf wel door hoeveel je moet malen voor één kopje. Gewoon die hendel wat vaker overhalen. 7 gram is niet zaligmakend, je moet zoveel koffie gebruiken als jij lekker vindt. Dus, proberen, proberen, proberen.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

4
Bedankt voor jullie reacties...

ik merk nu wanneer ik een erg fijne maling maak, dat het echt lang duurt voordat er eens koffie uitkomt. Hij lijkt dan zelfs alsof het water niet door de maling heen komt... Tamp ik te hard of ik de maling gewoon écht te fijn..
I had some dreams, they were clouds in my coffee. Carly Simon
Live on stage: Vibiemme Domobar + Racillio Rocky

5
Waarschijnlijk is dan je maling te fijn. Doe één klikje terug. Tampen heeft niet zo heel veel invloed op de doorlooptijd. Probeer het zo te krijgen dat het rond de 30 seconden duurt om 30 ml espresso te krijgen (of 50-60 ml als je een dubbele zet), en dat is niet veel hoor! Meestal is dat maar de helft van een espressokopje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Afhankelijk van de machine duurt het 3 tot 5 seconden voordat de koffie uit de filterdrager loopt nadat je het water door laat lopen. Deze worden vaak gewoon meegeteld in je doorlooptijd, je telt dus vanaf het moment dat je de pomp aan zet.
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

7
Spironski schreef: om 30 ml espresso te krijgen en dat is niet veel hoor! Meestal is dat maar de helft van een espressokopje.
Mijn B30 maakt espresso's van 40ml en dat is (ben ik sinds het proefpanel achter) precíes een espresso-kopje mooi vol!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30