Eerste apparaat met losse bonen..

1
Hallo,

Ik kwam toevallig op dit forum terecht toen ik opzoek was naar een nieuw koffiezetapparaat. Ik heb inmiddels redelijk veel doorgelezen hier, maar kom er nog steeds niet helemaal uit.
Ik ben opzoek naar een vervanger voor mijn senseo & gewone filter koffieapparaat.
Ik heb een budget van tussen de 300-400,- en wilde een apparaat hebben waarmee ik 's ochtend snel een lekker bakkie koffie/espresso kan maken, want de senseo komt me mijn strot uit en het andere apparaat duurt me te lang.

Ik weet dat er voor een hoger budget vele betere machines te krijgen zijn, maar mijn vraag is of jullie tips hebben voor dit budget!?
Ik heb al gezien dat Philips/DeLonghi en Bosch apparatuur in dit budget hebben??
Iemand hier ervaringen met apparatuur uit deze range? Of tips waarop ik moet letten?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bedankt alvast!

Groeten!!

Re: Eerste apparaat met losse bonen..

2
Ik denk dat je in elk geval al een goed begin maakt met de keuze om zelf je bonen te gaan malen. Als die bonen ook nog eens vers zijn (liefst niet ouder dan 2 weken na branding) heb je al heel veel gewonnen.

Maar vervolgens moet je een duidelijke keuze maken voor welke koffie je wil. Espresso is namelijk een lastige manier van koffiebereiding, waarbij je echt een bepaald minimum aan kwaliteit van apparatuur (machine, maar vooral de maler) moet hebben en waarbij ook enige tijd en aandacht voor de bereiding noodzakelijk zijn.
Als je dit wilt, is je budget, eh........ een uitdaging. Maar een goede 2-de hands horecamaler gecombineerd met een 2-de hands Quickmill 820 zullen wellicht net gaan. Moet je de QM wel op een timer zetten zodat je 's ochtends meteen aan de slag kan.

Als het je niet echt om espresso gaat, raad ik aan om echt geen pseudo-espresso machine te kopen, maar je vooral te richten op één van de andere manieren van zetten. Die zijn wel vaak langzamer (hoewel de totale tijd van zetten en opruimen etc. niet eens zoveel langer hoeft te zijn), maar de smaak zal beter zijn. Bedenk ook dat espressomachines, ook al wordt gezegd dat het niet zo is, altijd op moeten warmen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Spironski schreef:Bedenk ook dat espressomachines, ook al wordt gezegd dat het niet zo is, altijd op moeten warmen.
soms is dat 3 kwartier, soms is dat 5 minuten.
Meeste apparaten die het in 5 minuten doen zijn niet heel goed aangeschreven. Behalve thuis hefboommachines. Die zijn eigenlijk allemaal wel goed aangeschreven.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Goede stap om van de Senseo af te komen. :D
Ik zou eens rondkijken voor een Saeco machine. Ik weet niet of je al direct de stap wilt zetten om bonen te gaan malen 's ochtends. Een kwalitatief goeie machine met een goede keramische molen is al een hele goede stap. Daarnaast is een lekkere boon de peiler voor een heerlijke koffie....of niet!

Binnen deze prijs krijg je zeker een mooie machine. Bespaar alleen naderhand niet op de bonen! Geloof me ik heb koffie uit hele dure machines gedronken maar dat is geen garantie voor lekkere koffie. Mag geen reclame maken hier dus stuur anders maar een PM.

In ieder geval succes met je keuze!