Re: Probleem met hoeveelheid koffie

11
Nauti schreef: Ik heb je nog niet echt kunnen betrappen op een nuttige bijdrage in de discussies hier, alleen maar een beetje lopen zeuren over taalfoutjes, wordt een beetje vervelend :roll:
Hoog tijd voor een bril!
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

12
Wimula schreef: [strike]Bijna[/strike] allemaal [strike]tuinen we er wel eens in[/strike] maken we wel eens een foutje, maar dat is nog geen reden om iedereen op z'n vingers te tikken [strike] :lol: [/strike]
Helaas staat op dit forum de strike functie uit, maar bovenstaande maakt eea ook wel duidelijk dunkt me. Succes met het zoeken naar een andere spellings- of grammaticafout in m'n eerdere posts.

16
Ik vraag me vooral af waarover je niet helemaal tevreden bent. Met wat overdosen is je hoeveelheid nu zoals het volgens het boekje zou moeten, en de smaak is goed zeg je. Eigenlijk is je koffie dan toch.. goed? ;) Zoals ik wel vaker post hier: wees niet bang om buiten het boekje te gaan; laat je vooral leiden door de smaak.

Crema is wat donker, maar dat zou ook aan je koffie kunnen liggen. Welke smaken zoek je in je koffie? Fruitig (of noem het zuur), aard, kruidig; of juist donkerder (of noem het bitter), chocolade, noten? (ikzelf haal ook lang niet alles eruit, maar een beetje een idee waar op de schaal ik zit heb ik wel).

@Nauti: gmta

Edit: als je twijfelt of je extractie goed is, kan je een naked portafilter kopen. Dat maakt eea goed zichtbaar.

17
Op dit moment ben ik met één type koffie (Oromo espressoblend van het koffielab) aan het testen om zo min mogelijk variabelen te hebben waar ik rekening mee moet houden. Een naked portafilter gebruik ik standaard om te kijken hoe de verdeling/extractie is. Wanneer ik de basis door heb ga ik veel verschillende soorten espresso's testen om is te kijken waar m'n voorkeur nou echt ligt. Op dit moment is dat wat donkerder met schocoladetonen.

De crema met 14gr koffie is donkerder dan de crema die ik had met 18gr koffie. Wel is het zo dat de doorlooptijd bij 14gr en 18gr ongeveer gelijk is maar de hoeveelheid koffie is met 14gr ongeveer 10-15ml meer en iets minder stroperig. Zou zeggen dat het crema dan lichter zou moeten zijn bij meer koffie in dezelfde tijd.

Ik ga morgen een ridgeless basket kopen omdat met 14-15gr mijn tamper tegen de rand voor de veer van het portafilter loopt en ik dus niet helemaal door kan tampen. Ook ben ik er gister achter gekomen dat de maalschijven van mijn SJ erg bot zijn. Deze worden morgen ook meteen vervangen.

Wellicht zit hier ook wel het probleem van de onregelmatige extracties. Morgen weer verder met testen als alles weer in goede conditie is en dan is bekijken of de problemen zijn opgelost.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

19
Probleem bij mij was de hoeveelheid. Goed smakende koffie maar 45ml in 25-30 seconde waar dit ongeveer 60ml zou moeten zijn. Bij het zetten van 60ml minder goede smaak met wel een zelfde extractietijd. Dit allemaal met een gelijke hoeveelheid koffie. Ik had bij de 60ml wel het idee dat er eerder blonding optrad dan bij de 45ml terwijl de extractietijd gelijk was (wel een iets groofere maling).

Normaal zou je zeggen iets groffer malen is langere extractie/grotere hoeveelheid koffie, maar niet eerder blonding. Fijner malen is kortere extractie/kleinere hoeveelheid koffie. Dit alles bij dezelfde extractietijd. Het maakte bij mij voor de finesses in de maling niet uit of ik 45-60 ml koffie maakte zoals boven beschreven. In beide gevallen bij 45ml al evenveel blonding en uiteindelijk dezelfde totale doorlooptijd.

Misschien is die 45ml wel gewoon een correcte hoeveelheid of wellicht ben ik gewoon een dubbele ristretto aan het maken en is dit wat ik lekker vind. Het kan ook zijn dat de botte maalschijven van mijn SJ voor de problemen zorgen met de blonding en hoeveelheden die ik krijg. Bij stand 0 op de SJ loopt deze na 15 seconde nog niet door en op 1 binnen 10 seconde 80ml. Alles hiertussen om de finesses in de maling te bepalen gaf wat vreemde resultaten zoals ik hierboven heb beschreven, of mijn logica klopt niet.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

20
Ik vond het ook moeilijk om "het probleem" te zien. Op het eerste gezicht lijkt alles in orde en lijk je alles onder controle te hebben. Ook ik drink gewoon ristretto's van 45ml. en vind dat lekker.

Maar met 18 gram zou je zonder problemen een espresso van 60 ml moeten kunnen zetten. Dat zou met 12 gram al moeten kunnen. Dus waarom dan toch die vroege blonding? Want als je het over "een waterige emulsie die lichtgeel is" hebt, ben je in mijn ogen al veel te ver gegaan. Ikzelf spreek over blonding als de kleur naar lichtgeel verkleurt, maar de koffie nog niet waterig is.

De oplossing zou inderdaad kunnen liggen in versleten-, of beschadigde maalschijven. Hou oud zijn de jouwe? Andere of nieuwe schijven kunnen een grote invloed hebben.

Ook vind ik die hoge temperatuur nog wel iets om bij stil te staan. Ikzelf heb echt nooit last van te hete espresso. Is er een mogelijkheid om de watertemperatuur te meten? Wellicht is er ook een verband met de slechte extractie en verbrande koffie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder