Re: Probleem met hoeveelheid koffie

32
Spironski schreef:Maar heb jij het dan over "een waterige emulsie die lichtgeel is", of over de eerste tekenen van blonding, waarbij de koffie op zich nog wel dik vloeibaar is?
Als de 'dikte' van de koffiestraal opeens volume verliest. Vaak makkelijk te herkennen. Dan vind ik het vaak wel goed.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

33
Volgens mij is iedereen hier het er wel over eens dat er niets mis is met 45ml voor een dubbelshot, sterker: het wordt geprefereerd. En de kleur zal op het laatst best geel zijn, en niet meer donker bruin.

Maar ik blijf er bij dat je met 18 gram maalsel een shot zou moeten kunnen zetten van 60 ml, zonder dat de blonding zo ver heen is dat de koffie waterig is geworden.
Ook ik gebruik probleemloos espresso waarvan de kleur niet meer donker rood-bruin is, maar okerkleurig. Maar als het lichtgeel en waterig-doorzichtig is, ben je volgens mij toch echt te ver gegaan, en dat zou niet moeten gebeuren in bovengenoemd shot.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Spironski schreef: Maar ik blijf er bij dat je met 18 gram maalsel een shot zou moeten kunnen zetten van 60 ml, zonder dat de blonding zo ver heen is dat de koffie waterig is geworden.
Over hoeveel gram praten we dan? Als je het over 60 gram koffieresultaat hebt dan zit je wel aan de erg lage zetratios. Dus dan loopt het allemaal wat sneller door.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

36
Erik82 schreef: Normaal zou je zeggen iets groffer malen is langere extractie/grotere hoeveelheid koffie, maar niet eerder blonding. Fijner malen is kortere extractie/kleinere hoeveelheid koffie. Dit alles bij dezelfde extractietijd. Het maakte bij mij voor de finesses in de maling niet uit of ik 45-60 ml koffie maakte zoals boven beschreven. In beide gevallen bij 45ml al evenveel blonding en uiteindelijk dezelfde totale doorlooptijd.
Nee dus, grover malen betekent een kortere extractie tijd maar groter volume (dus ook eerder blonding). Fijner malen is langere extractie tijd en inderdaad kleiner volume.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

37
Bij mij is 18 gram ook iets van 30-40 gram en max 50 ml.
Zit meestal ook rond 50% brew ratio.
Staar je niet blind op volumes en zo, gewoon op je smaak afgaan!
Die cooling flush is extreem. Zou eerst bepalen hoe het met flow restrictor gaat voordat je Eric's koopt.
Ik had niks meer aan dat ding met flow restrictor.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

38
Zou eerst bepalen hoe het met flow restrictor gaat voordat je Eric's koopt.
Ik had niks meer aan dat ding met flow restrictor.
Dat is bij mij heel anders! Ik moet voortdurend op dat ding kijken. Het maakt uit hoe lang geleden je je reservoir hebt bijgevuld (het water daarin warmt behoorlijk op), en wanneer je je pf in je groep zet (vlak daarna daalt de temperatuur in de groep zeker 2 graden C) en wat voor omgevingstemperatuur er heerst (zomers is de groepstemp zeker 2C hoger dan in de winter in mijn keukentje). Ook kan je precies zien wanneer je groep weer op temperatuur is nadat je al een aantal kopjes hebt gezet (zeker met een flowrestrictor is je "rebound" een stuk langzamer).

Maar onafhankelijk van al die variabelen weet je precies wanneer je coolingflush klaar is, je hoeft niet meer te schatten a.d.h.v. borrelen of seconden tellen, maar alleen maar op je Erics te kijken: 91C= klaar.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

39
cremalover schreef:Hier een shot dat al na 12 seconden blondeerd.Kwestie van verkeerde maling imo.
Ik vind dat niet gezond zo erg als die groep doorbuigt als je eraan gaat hangen om een shot te trekken, ik heb hier 2 levermachines, maar geen van tweeën geeft zoveel mee, is dat frame verkeerd van constructie of vertekend het beeld van het fillempie zo erg? :o

Blijf je niet te lang op het eind aan de lever hangen?
Ik heb er nog 2 x naar gekeken, zou je hem niet vroeger los moeten laten?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

40
@3aan schreef:
cremalover schreef:Hier een shot dat al na 12 seconden blondeerd.Kwestie van verkeerde maling imo.
Ik vind dat niet gezond zo erg als die groep doorbuigt als je eraan gaat hangen om een shot te trekken, ik heb hier 2 levermachines, maar geen van tweeën geeft zoveel mee, is dat frame verkeerd van constructie of vertekend het beeld van het fillempie zo erg? :o

Blijf je niet te lang op het eind aan de lever hangen?
Ik heb er nog 2 x naar gekeken, zou je hem niet vroeger los moeten laten?
Dat heeft Bezzera extra zo geconstrueerd.voor een intensievere pre infusie. :mrgreen: :D