Ik zal ook een keer een echte ristretto proberen. Had het alleen verkeerd begrepen. Neem aan dat ik dezelfde maling kan gebruiken met meer grammen maalsel in hetzelfde of groter filter? Kan is proberen m'n 21gr bakje te pakken en hier 21 gram in doen met dezelfde maling als voor 16 gram.
Gisteren 2 porseleinen illy espressokopjes gekocht. Tot nu toe had ik alleen dunwandige poseleine kopjes en dubbelwandig glas maar een dikwandig porseliene kopje drinkt ook wel erg lekker. Ik blijf er wel bij dat ik espresso uit porselein lekkerder vind dan uit glas, alhoewel het verschil wel kleiner is geworden sinds ik mijn dubbelwandige glazen niet meer voorverwarm.
bvds schreef:als je bedoelt uitgaande van 16 gram ca. 40 gram totaal dan zit je aan de onderkant van het espressobereik wat brew ratio betreft...
in dit geval is je brew ratio namelijk 40%...
voor espresso wordt meestal een range van 40-60% aangehouden...
maar het gaat er om wat jij lekker vind!
soms ga ik richting 60% en soms richting 40%, maar meestal vind ik rond de 50% het lekkerste...
merk dat ik de laatste weken bij de ponte vecchio wat meer naar >50% ga...
ik zou zeggen zet eens met dezelfde dosering een iets korter shot in dezelfde tijd, dus uitgaande van 16 gram bijvoorbeeld 32 gram koffie in pakweg 25 sec. en kijk hoe dat bevalt...moet je natuurlijk de flow wat afknijpen door de maalgraagd fijner te stellen...dan kom je op 50% uit...
of omdat je nog ruimte in je bakje zegt te hebben...ga eens naar 18-20 gram en maak daarmee 40 gram...