Re: Probleem met hoeveelheid koffie

61
Hier toch maar is wat meer over opgezocht op home-barista (brew ratio). Ik dacht dat je bedoelde dat ik meer grammen koffie in het bakkie moest hebben met mijn hoeveelheid bonen maar je bedoelde juist minder. In dat geval ben ik goed bezig. Ik heb de laatste tijd een brew ratio (ken nu de formule) van rond de 50% op ongeveer 25s doorlooptijd en dat smaakt me prima.

Ik zal ook een keer een echte ristretto proberen. Had het alleen verkeerd begrepen. Neem aan dat ik dezelfde maling kan gebruiken met meer grammen maalsel in hetzelfde of groter filter? Kan is proberen m'n 21gr bakje te pakken en hier 21 gram in doen met dezelfde maling als voor 16 gram.

Gisteren 2 porseleinen illy espressokopjes gekocht. Tot nu toe had ik alleen dunwandige poseleine kopjes en dubbelwandig glas maar een dikwandig porseliene kopje drinkt ook wel erg lekker. Ik blijf er wel bij dat ik espresso uit porselein lekkerder vind dan uit glas, alhoewel het verschil wel kleiner is geworden sinds ik mijn dubbelwandige glazen niet meer voorverwarm.
bvds schreef:als je bedoelt uitgaande van 16 gram ca. 40 gram totaal dan zit je aan de onderkant van het espressobereik wat brew ratio betreft...

in dit geval is je brew ratio namelijk 40%...

voor espresso wordt meestal een range van 40-60% aangehouden...

maar het gaat er om wat jij lekker vind!

soms ga ik richting 60% en soms richting 40%, maar meestal vind ik rond de 50% het lekkerste...

merk dat ik de laatste weken bij de ponte vecchio wat meer naar >50% ga...

ik zou zeggen zet eens met dezelfde dosering een iets korter shot in dezelfde tijd, dus uitgaande van 16 gram bijvoorbeeld 32 gram koffie in pakweg 25 sec. en kijk hoe dat bevalt...moet je natuurlijk de flow wat afknijpen door de maalgraagd fijner te stellen...dan kom je op 50% uit...

of omdat je nog ruimte in je bakje zegt te hebben...ga eens naar 18-20 gram en maak daarmee 40 gram...
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

63
Doorgaans gebruik ik een brewratio van 60 a 65% met een doorlooptijd van ongeveer 30 seconden. Met het VST bakje (afhankelijk van welke koffie) gebruik ik meestal tussen de 18 en 19 gram koffie.

18 gram gemalen koffie en 28 gram koffie in het kopje geeft een brewratio van 18 : 28 = 64,3%. Zie ook het weblog van de groeneboon.

De doorlooptijd pas ik iets aan wanneer ik in de koffie bijvoorbeeld een klein bittertje proef --> dan kortere doorlooptijd. Te veel zuur dan een iets langere doorlooptijd. Blijft een kwestie van veel uitproberen.

64
HolyBean schreef:Doorgaans gebruik ik een brewratio van 60 a 65% met een doorlooptijd van ongeveer 30 seconden.
18 gram gemalen koffie en 28 gram koffie in het kopje geeft een brewratio van 18 : 28 = 64,3%. Zie ook het weblog van de groeneboon.
Ik snap niet veel van die brewratio berekeningen, je deelt 18 door 28 en dan heb je 64,3%

Dus als ik 19 gram koffie heb en krijg 19 gram in m'n kopje dan heb ik 100% ??
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

65
Ik vind dat zo'n gedoe met dat wegen en doorlooptijden.
Ik maal koffie vul mijn houder en stamp het spul een beetje aan.
Water er doorheen en op het moment dat de koffie bleek en doorzichtig wordt wegtrekken. Meestal is dat tussen de 25 en 30 seconden.Drink het op en klaar.
Als het niet lekker is ligt het aan mijn branding,de bonen of een combinatie.

66
cremalover schreef:Ik vind dat zo'n gedoe met dat wegen en doorlooptijden.
Water er doorheen en op het moment dat de koffie bleek en doorzichtig wordt wegtrekken. Meestal is dat tussen de 25 en 30 seconden.Drink het op en klaar.
Volgens mij ligt dat meer aan de inferieure kwaliteit van je bonenmalertje :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

67
@3aan schreef:
Volgens mij ligt dat meer aan de inferieure kwaliteit van je bonenmalertje :mrgreen:
Dat zal het zijn. :(

68
@3aan schreef:
HolyBean schreef:Doorgaans gebruik ik een brewratio van 60 a 65% met een doorlooptijd van ongeveer 30 seconden.
Ik snap niet veel van die brewratio berekeningen, je deelt 18 door 28 en dan heb je 64,3%

Dus als ik 19 gram koffie heb en krijg 19 gram in m'n kopje dan heb ik 100% ??
Correct, je snapt het blijkbaar wel :)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

69

Dus aan de maling, of de hoeveelheid koffie kan het niet liggen volgens jou? Interessant.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

70
Ja, daar zeg je wat. Hoewel ik zeker geloof dat er van allerlei fout (maar gelukkig ook goed) kan gaan bij de voorbereidingen (malen tampen etc.), is de kwaliteit van mijn branding van grote invloed op het eindresultaat. Als het eens een keer minder goed is gelukt helpt daar geen Stockfleth move tegen... :x .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder