Re: Probleem met hoeveelheid koffie

71
Nauti schreef:
cremalover schreef:Ik vind dat zo'n gedoe met dat wegen en doorlooptijden.
Ik maal koffie vul mijn houder en stamp het spul een beetje aan.
Water er doorheen en op het moment dat de koffie bleek en doorzichtig wordt wegtrekken. Meestal is dat tussen de 25 en 30 seconden.Drink het op en klaar.
Als het niet lekker is ligt het aan mijn branding,de bonen of een combinatie.

Dus aan de maling, of de hoeveelheid koffie kan het niet liggen volgens jou? Interessant.
Ik let op doorloop en kleur etc.Mijn doorloop moet kloppen.Met mijn hevel wil ik enige seconden pre infusie. Wegtrekken van de kopjes als het doorzichtig en bleek wordt.Een en ander regel ik uiteraard met mijn maalgraad.
Mijn tamp is tegenwoordig redelijk stabiel dankzij mijn dosertamper en is een variabele die ik niet meer meeneem .De dosering is bij mij constant dankzij mijn high tech timer.

72
Had m'n douchescherm gisteren gesloopt met het schoonmaken. De rand zat een beetje los en hier was ik met een schoonmaakdoekje achter blijven hangen en de ring op de rand compleet krom getrokken.

Meteen een nieuwe gehaald (Columbus koffie in Wageningen) en die is van ECM. Mijn oude douchescherm had zo'n rond stuk in het midden en de nieuwe niet. Maakt dit nog uit? Ik merkte wel dat de oude bij openzetten van de hevel alleen een straaltje in het midden gaf waar de nieuwe meerdere stralen verdeeld over het gehele oppervlak geeft.

Met mijn huidige stand van maling werd de doorlooptijd ineens een stuk korter en trad er dus sneller blondfing op (18s ipv 28s). Is hier een verklaring of is dit normaal en had ik gewoon een wat verstopt douchescherm? De oude zag er aan de binnekant trouwens erg schoon uit.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

73
Na wat zoeken nog iets gevonden. Ik vond het altijd al vreemd dat mijn portafilter op een stand van 7-8 uur stond na het vastzetten en niet op 6 uur. Denk nu dat ik een 8,5mm groepsring heb waar dit een 8mm zou moeten zijn. Klopt dit?
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

75
Probleem is dat ik hem er echt stevig in moet draaien. Naar mijn idee iets te stevig (licht torderen van de groep). Anders trilt het portafilter tijdens het zetten vanzelf los uit de groep.

77
cremalover schreef:
Nauti schreef:
cremalover schreef:Ik vind dat zo'n gedoe met dat wegen en doorlooptijden.
Ik maal koffie vul mijn houder en stamp het spul een beetje aan.
Water er doorheen en op het moment dat de koffie bleek en doorzichtig wordt wegtrekken. Meestal is dat tussen de 25 en 30 seconden.Drink het op en klaar.
Als het niet lekker is ligt het aan mijn branding,de bonen of een combinatie.

Dus aan de maling, of de hoeveelheid koffie kan het niet liggen volgens jou? Interessant.
Ik let op doorloop en kleur etc.Mijn doorloop moet kloppen.Met mijn hevel wil ik enige seconden pre infusie. Wegtrekken van de kopjes als het doorzichtig en bleek wordt.Een en ander regel ik uiteraard met mijn maalgraad.
Mijn tamp is tegenwoordig redelijk stabiel dankzij mijn dosertamper en is een variabele die ik niet meer meeneem .De dosering is bij mij constant dankzij mijn high tech timer.
Toch wel jammer daar je met hoeveelheid koffie en maalgraad leuke dingen kan doen en andere smaken uit de koffie kan halen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

78
Net een 8mm ring op de groep gezet en wat een verschil. De oude was inderdaad 8,5mm en moest 8 zijn. Het portafilter kan nu gewoon naar de stand 6 uur en heeft geen brute kracht meer nodig om vastgezet te worden maar glijd er gewoon in. Echt een verademing! Zo hoort het dus.

Nu is beginnen aan m'n net vers gekocht koffie-soorten van Wijs en Zonen in Den Haag.