Even een vraagje over de Eric's E-61 thermometer. Ik heb hem het hele weekend gebruikt en wat een fantastisch ding! Alleen de manier van handelen hoe Eric deze beschrijft en hoe die op home-barista staat is bij mij nog al anders. Wellicht kan iemand me hier vertellen of mijn manier van doen correct is.
De flush and wait die Eric zelf aanraad is in mijn geval niet echt handig omdat wachten totdat de temperatuur op 92C is bij mij ongeveer 5 minuten duurt na het flushen tot 90-91C. Na stoppen op 93-92C shiet hij door naar 91-90C om vervolgens weer omhoog te gaan naar 92C. Hierna zakt de temperatuur gedurende ongeveer 2 minuten naar 90-89C voordat deze weer gaat stijgen. Dit stijgen gaat heel erg langzaam (1C per minuut hoogstens). De idle temperatuur van mijn machine is ook maar rond de 93,5C. Als ik dan een shot trek na die 5 minuten dan shiet de temperatuur eerst naar 96C of hoger en verbrand de hele boel.
Wat ik op dit moment doe is flushen (temperatuur loopt eerst op en blijft een tijdje hoogt en zakt dan langzaam tot steeds sneller) tot 95-94C dan loopt deze vervolgens nog terug tot 93-92C en stijgt dan naar 93-94C. Daarna loopt deze in 30-40 sec terug naar de 92-93C en dan start ik de shot waarna de temperatuur vervolgens nog daalt naar 91-90C. Is dit een goede manier van shots maken?
Eric's E-61 thermometer vragen.
1Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer