Re: Eric's E-61 thermometer vragen.

11
Mijn magister stella had destijds precies hetzelfde gedrag en met Eric's werd het er voor mij alleen maar lastiger op omdat ik te veel bezig was met het meten. Ben toen weer terug gegaan tot flushes tot een paar seconden na de flash boil & go. En verder op smaak. Volgende stap was de flow restrictor in de bovenste lijn. Toen was het een hele voorspelbare machine met een korte flush, maar viel de temp niet meer zo te regelen. Altijd ongeveer goed. Maar via dosering en flow kun je heel veel invloed uitoefenen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

12
Zal toch is moeten kijken wat er nou al aan die BFC is gedaan en wat nog niet. Ben al blij dat de smaak nu goed is. Afgelopen weeked een espresso gezet die echt heerlijk was, lekker stroperig en precies in balans. Is me daarna ook niet meer gelukt. Het blijft lastig.

Qua dosering ben ik er achter dat de BFC er niet van houdt om teveel te overdosen. Ik gebruik op dit moment 15-15,5gr in het standaard 2-kopsfilter. Bij 16g of meer zie je na de shot het douchescherm in de puck en is de flow minder consistent. Heeft me redelijk wat tijd gekost voordat ik de hoeveelheid koffie goed had. Tampen gaat nu ook stukken beter met m'n Cafelat Pillar en de resultaten zijn goed te zien in de uitloop. Lang leve het naked portafilter.

Nu er een goede maat groepsring in zit werkt het allemaal ook veel fijner. Die 8,5mm was te dik en gaf vervelende problemen. Moest vervoglens wel weer opnieuw beginnen omdat de afstand van de puck tot het douchescherm ineens anders was. Geen brute kracht meer om het portafilter vast te zetten maar gewoon soepel zoals het hoort. En hij heeft ook niet meer de neiging om zichzelf los te werken. Dat geeft trouwens echt een zooi.

Ben ook verschillende bonen aan het uitproberen van verschillende branders om te kijken wat ik het lekkerste vind. Al met al een hoop geleerd de afgelopen weken maar weet dat ik op moet passen dat ik niet teveel wil.

Alleen als ik die verhalen op home-barista lees dan denk ik haal de restrictor er maar uit en laat me dat eerst is proberen. Wellicht ook meteen de pstat op 1.1-1.2. Het mezelf gewoon wat lastiger maken en kijken of ik hiermee om kan gaan. Kan ik van daar wel kijken of ik hem weer terug wil schroeven. Gewoon eerst alle opties als uitgangspunt. Ik heb van Eric Svendson al de onderdelen handleiding gekregen. Zelf ben ik wel handig dus misschien dat ik hem binnenkort is open schroef om te kijken wat er nou allemaal in zit. Voor zover ik zag is het allemaal vrij eenvoudig. Ik wil gewoon altijd alles weten en als ik ergens aan begin dan bijt ik me er ook helemaal in vast totdat ik het helemaal door heb. Af en toe best een vervelende eigenschap maar over het algemeen wel positief. Moet alleen oppassen dat ik er niet te ver in op ga.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

13
Als je nou eens even alles vergeet wat je hebt gelezen en Eric's er voor het moment uithaalt....
Flush dan gewoon zonder PF tot het gesis en geborrel stopt, dan de PF er in en extractie starten.
1. Hoe smaakt nu de koffie?
2. Hoe lang moest je flushen?
Hoe lang de flush duurt is afhankelijk van hoe lang de machine idle is.
Doe dat eens een paar dagen en geniet van de koffie zonder je druk te maken of je temperatuur goed is.

Lijkt er op dat je de machine overflusht! Daardoor is het thermodynamisch evenwicht verstoort en moet je wachten op de reversed TS beweging. Als je korter flusht bij een goede groep temp kun je gebruik maken van de dempende werking van de massa van de E61. Zeker omdat de flow tijdens een shot veel lager is.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

14
Dit is de manier die ik altijd gebruikte voordat ik afgelopen weekend Eric's binnen kreeg (op deze manier al 1,5 KG bonen weggewerkt). Hiermee krijg ik lekkere koffie alleen vaak wat aan de minder hete kant. De flush die ik nu doe met de Eric's erop is nagenoeg even lang als die zonder de Eric's. Ik zal het vanavond weer is op gevoel doen en dan controleren op Eric's of de 2 methodes hetzelfde zijn.

Ik zal dan ook meteen de shot zetten en niet eerst een seconde of 30-40 wachten. Ik zal Eric's dan gewoon als controlemiddel gebruiken en niet als leidraad.

Zal morgen wel de resultaten posten.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

15
Bvds' advies lijkt me zinnig. Ik kan me echter wel voorstellen dat je de Erics niet leidend, maar wel monitorend (volgend) gebruikt. Als het goed gaat kom je dan uiteindelijk vanzelf bij een getalletje op de Erics uit waar het steeds goed gaat.

Edit: onze posten hebben elkaar gekruist, je gaat het al zo doen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Ik wil alleen nog een keer de druk meten op de groep om gewoon is wat zaken uit te sluiten. Alleen is zo'n manometer portafilter vrij prijzig (60-80 euro) voor iets wat je misschien maar één keer gaat gebruiken. Zijn hier makkelijkere opties voor of is zo'n ding wel handig om te hebben?

17
Als je handig bent kan je zelf iets in elkaar vogelen voor half de prijs (vraag me niet hoe). Op het forum is het al wel eens gedaan, even zoeken dus. Anders inderdaad veel geld voor iets wat je zelden zal gebruiken.
Je zou kunnen proberen of je er niet eentje zou kunnen lenen, ergens. En anders is een heel grove indicatie om te kijken hoeveel water je pompje verzet. Ik meen als het zo'n 200ml in 30 seconden is, zit 't wel goed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
check op home-barista.com

blindfilter in de groep en meten hoeveel water er in een halve minuut via de retourleiding stroomt. dat moet je dus opvangen.

de druk zel echt wel tussen de 9-12 bar zijn en is voor nu geen belangrijke variabele en heeft geen invloed op de zettemperatuur.

als je de koffie de koel vind als je het op de eenvoudige manier doet...maak dan je flush korter, bijv. precies tot einde flashboil...of de rebound langer, bijv. 10 sec. i.p.v. 5 sec. (de tijd om de PF er in te doen)...

zonder Eric's kun je prima en goed reproduceerbare shots zetten, dat weet ik zeker!

19
Meten van de druk had ook niks te maken met de temperatuur. Gewoon benieuwd. 200ml in 30sec haalt hij zeker. Dat zit dan dus hoogstwaarschijnlijk wel goed.

20
Gisterenavond 4 espresso's gezet op gevoel en wat denk je, allemaal binnen 0,5C van wat ik in eerste instantie met Eric's deed. De hoeveelheid die ik op gevoel flush ook exact hetzelfde als op Eric's. De laatste espresso toch is net wat anders geprobeerd en toch iets meer gebruik van Eric's gemaakt en dat ging beter.

Blijkbaar werkt het voor mijn machine het beste om te flushen tot net voor het eind van de flash boil en dan even wachten (30-40s) en daarna de shot trekken. Gewoon op Eric's kijken totdat bij de flush na stijgen van de temperatuur de daling wordt ingezet en dan meteen stoppen met flushen. Als ik dit op gevoel doe dan ben ik blijkbaar al te laat. Dit geeft voor mij nu in ieder geval een beter resultaat en een espresso die warmer is dan 85C. Eerder richting de 90C en dat smaakt me toch wat beter.