Erik82 schreef:Gisteren na het eten is geprobeerd om meteen een espresso te zetten. Wel eerst even een 2 seconde flush en vervolgens PF erin en gaan. Leverde een temperatuur van 96C voor de eerste 3 seconden en snel terugzakkend naar 93C voor de 25 seconde durende shot. Deze smaakte ook erg goed en had totaal geen tekenen van verbrande koffie/bitter.
Kijk Erik, dat bedoel ik dus met de bufferende werking door de thermische massa van de E61 groep. Het hete water in de HX koelt al een beetje opweg naar de groep en zit boven de puck dus op 96-97 graden. Dus op de koffie waarschijnlijk nog een graadje of wat lager! De groep met veel massa en een temperatuur van rond de 93 graden koelt het water dus snel terug. Je hebt nu dus een klassiek "HX humped temperature profile". Dan lukt omdat tijdens extractie de flow heel klein is. Je zult zien dat als je een lungo zou zetten dit iets minder snel gaat omdat je dan per tijdseenheid meer water door de groep en koffie heen jaagt. Ga je richting ristretto en knijp je de flow af zal de boel nog wat sneller terugkoelen.
Als je jouw machine dus excessief gaat flushen bij een relatief lage groeptemperatuur ga je dus zoals ik eerder schreef de hitte naar de groep trekken. Vervolgens is de kleine boiler door het koude instromende water afgekoelt. Door het drukverlies regaeert de pressostaat en zal de boiler weer gaan opwarmen, maar trek je ook weer hitte terug van de groep naar de boiler via de "reversed thermosiphon beweging". Het kost dus tijd en water om de boel eerst de koelen, dan weer op te warmen en vervolgens te laten stabiliseren.
Je kunt dus gewoon uitgaan van de "screen flush&go" lijkt me en als je is een shot wilt zetten bij bijvoorbeeld precies 91 graden of 94 graden om maar iets te noemen, dan kun je Eric's gebruiken om de groep af te koelen tot onder de gewenste temperatuur en de wachten tot de thermometer de gewenste temperatuur uit leest. Maar dat kost dus veel water en tijd. Bij sommige koffies kun je dat doen en kijken of de smaak anders wordt. Maar je kan ook de "screen flush&go" gebruiken en je smaak moduleren door dosering, flow en extractietijd te veranderen.
Hier kan je lezen hoe:
http://www.home-barista.com/tips/espres ... 16968.html.
Persoonlijk vind ik dat de handigste manier om een HX te gebruiken. De temperatuur is nooit vlak, maar altijd een temperatuurgradient. Dat heeft ook voordelen. Zolang het maar voorspelbaar is. Wil je echt actief met de temperatuur spelen is een dubbele boiler met PID te prefereren, maar heb je een vlakke temperatuur tijdens je hele shot en dat is zeker niet bij alle koffies lekkerder. Is allemaal betrekkelijk subjectief natuurlijk. Als je maar niet met alle variabelen door elkaar heen speelt, want dan weet je al snel niet meer wat je doet en wat wat bepaalt.
Als je stoomdruk bij 0,9 bar te wensen over laat kun je nog een stoomtip met 1 gat kopen. Daarmee heb je minder drukverval. Sowieso zou ik starten bij maximale druk.
Succes!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs