rocket giotto

1
Hallo,

Ik ben nog een leek in de wereld van koffie en zeker als het gaat om de machines. Ik hou wel heel erg van koffie en wil daarom een mooie machine aanschaffen om thuis alles te gaan leren mbt koffie.

Nu kan ik een rocket giotto kopen uit 2009 met een bonenmaler (die volgens mij niet heel veel voorstelt) en een uitklopbak. Het geheel is afkomstig uit een horecazaakje dat beeindigd is. Aangegeven wordt dat er maandelijks ontkalkt is en met liefde onderhouden. Ik kan de deal sluiten voor 750 euro.

Omdat ik geen verstand heb van espressomachines en nog een echte leek ben, zou ik graag jullie advies horen mbt de koop van deze machine. Is het verstandig om een machine op deze manier te kopen, is de prijs reeel en waar moet ik op letten bij de machine wanneer ik besluit tot de koop over te gaan.

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp.

Groet Paul

Re: rocket giotto

2
Jezelf goed inlezen op dit forum en het andere, dan weet je waar je op moet letten bij de aankoop. Ik heb hetzelfde gedaan een half jaar terug. De giotto is zo ie zo wel een topmachine volgens mij. Zeker om mee te beginnen. Welke maler zit erbij? Nog belangrijker als de espressomachine eigenlijk is mij inmiddels wel duidelijk. Ga je er alleen espresso mee zetten of ook veel 'melk' drankjes en thee?

3
De Giotto is een uitstekende machine, maar vind €750 voor alleen dat apparaat beetje veel. Of het een goede deal is, is dus afhankelijk van welke maler er bij staat en de staat van alles. Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat er een crappy maler bij staat in een horeca-zaak (waar de Giotto echter ook al minimaal is. Heeft deze dan soms een vaste wateraansluiting?).
Ikzelf vind maandelijks ontkalken idioot veel (het is nu niet echt lekker voor je machine), hebben ze dan geen ontkalkingsfilter gebruikt? En hoe hebben ze gereinigd, is er wel genoeg ge-backflushed? Hoe vaak chemisch ge-backflushed?

Kortom: we hebben meer info nodig.

Buiten dit: houd er wel rekening mee dat je niet zomaar eventjes een goede espresso uit die machines haalt hè? Je zal er aanvankelijk even tijd en aandacht in moeten investeren. Daarmee ben je al begonnen door je aan te melden op een forum als dit, natuurlijk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
De maler heb ik verder geen gegevens over. Maar als ik een beetje rondkijk op het forum ben ik er wel achter dat ik me daar ook eens goed in moet verdiepen. Over het verdere onderhoud weet ik niet meer dan dit, dan moet ik de verkoper daar eerst even wat meer over vragen.

Op de vraag of ik vooral espresso of ook melk dranken mee wil maken is het antwoord: vooral melkdranken. \ik wil uiteraard eerst het maken van een goede espresso onder de knie krijgen en wil me dan bezig gaan houden met latte art. Is deze machine hier wel geschikt voor of is het stoompijpje niet toereikend?

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie, erg handig zo'n forum.

Groet Paul

5
Uhuh, erg handig inderdaad! En ik zou de verkoper nog maar even vragen over de maler etc., dan weten we meer en kunnen we verder helpen (stel je dan ook even voor in het goede subforum).

Melk stomen is geen probleem met de Giotto. Het is echt een prima machine en €650 zou ik zo geven voor dit espresso apparaat (mits in goede staat).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder