Re: Eric's E-61 thermometer vragen.

42
Het enige voordeel van het eerst opvangen in een bakje is dat de Mazzer SJ nogal een sproeier is en als ik er een bakje onder zet ligt er bijna niks aan maalsel op m'n aanrecht en met het filter eronder verspil ik ongeveer 1-2 gram :? . Dat loswerken is vervolgens nog geen 10 seconde werk maar ik zal het ook is proberen zonder het maalsel los te werken. Vervolgens verdeel ik het wel goed over het filter als ik het overschep van bakje naar filter. Ik denk dat dit wel scheelt.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

44
Te laat met de suggestie maar is wel een leuke, die heb ik namelijk al 2 weken geleden geprobeerd maar vond het zwaar tegenvallen. Sowieso blijft er dan alsnog een hoop oud maalsel in de doser zitten. Ik heb dit net iets anders opgelost en dat werkt ook.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

47
Spironski schreef:Is de doser van de Major dan zoveel anders? Bij mij valt er nauwelijks iets naast het filter...
Met de Schnozz was het allemaal al wel wat beter maar er bleef veel maalsel achter hangen. Ik heb de afdichtplaat uit mijn doser verwijderd en hierdoor sproeit hij er sowieso meer maalsel uit. Op deze manier blijft er minder maalsel achter in de doser en kan ik hem met een kwast helemaal schoon maken om al het maalsel er uit te krijgen. Even een link naar een foto met wat ik bedoel https://picasaweb.google.com/1038912034 ... ember2011#.

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt met mijn telefoon. Niet van al te beste kwaliteit maar geeft een beetje een idee waar ik op dit moment mee bezig ben http://www.youtube.com/watch?v=rEirJ9xC ... e=youtu.be. Dit gaf 30 gram espresso op 15,5 gram bonen. De bonen komen van Fascino zijn vorige week vrijdag gebrand.

Wat mijn levetta wel af en toe heeft is dat hij na gebruik ineens idled 89c ipv de 93.5c normaal. Dit gebeurd na een paar uur idle en niet gebruikt en af en toe na enkele shots dat hij niet verder meer klimt. Is dit normaal?

Ik zal van het weekend is een echt goed filmpje maken van mijn complete ritueel. Alle suggesties en ideëen zijn welkom.

49
@3aan schreef:Als je de doser zover hebt kan je er beter een goede trechter op monteren a la lampekap Iekeja, die doser* van jou lijkt me op dit moment meer een sta in de weg. ;)

*Doseereenheid
Ik ben inderdaad bezig met een plan om iets in de doser te bouwen om hem zo "doserless" te maken. De trechter die ik had was te klein en de hoek naar het gat ging ook niet werken. Ik ga binnenkort even een op maat oplossing van metaal of kunststof maken om zo helemaal geen hinder meer te hebben van de doser. Voor thuisgebruik zit deze inderdaad alleen maar in de weg. Dit is even een tussenoplossing om zo min mogelijk oud maalsel te hebben.

50
Hier is de Ikea oplossing; een simpel lampekapje wat ik gemodificeerd heb naar een trechtertje, het mooie van de lampekap-trechter is dat die niks van maalsel achterlaat, je moet alleen niet schrikken van de kosten dat was iets van 1 hele euro :mrgreen:

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.