Weer even een update. Op dit moment heb ik het espresso's maken goed door en ben ik erg consistent geworden. Nu lekker aan het spelen met doseren en temperatuur via Eric's E-61 om de smaak nog wat beter te krijgen. De rest gaat nu automatisch en heb voor m'n gevoel de volgende fase bereikt. Lekker perfectioneren ipv de basis proberen door te krijgen. Ik ga toch de druk op de boiler wat hoger laten zetten omdat ik er bij mijn laatste espressoboon achter kwam dat deze op een wat hogere temperatuur ineens een stuk beter smaakte. De rebound is zo langzaam en de idle temp vrij laag waardoor het moeilijk is om deze temperatuur elke keer te halen (96C op Eric's waar ik meestal hooguit 92-93C haal met 2 sec. flushen).
De losse deeltjes onderin mijn espresso's heb ik ook de oorzaak van gevonden. Op m'n douchescherm zat aan de binnenkant een zwart laagje wat op kruit leek. Dit terwijl ik elke dag ongeveer 2 keer een backflush doe met water en eens in de 2 weken een chemische backflush. Na elke espresso dep ik het douchescherm schoon met een stukje keukenrol en doe hetzelfde met het filter. Vervolgens spoel ik het filter schoon en met water uit de groep waardoor ik naar mijn mening ook de groep nog spoel. Is er iets wat ik kan doen om dit nog te verbeteren?
Nadat ik het douchescherm helemaal had schoongemaakt en het gedeelte erboven op de groep ook was de smaak van de espresso's ineens weer een heel stuk beter. Deze ga ik voortaan dus ook eens per week of hooguit eens per 2 weken helemaal reinigen.
Re: Eric's E-61 thermometer vragen.
51Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer