Re: Eric's E-61 thermometer vragen.

61
Dat was ook mijn gedachte. Er zijn ook nog wat andere kleine dingen die we even na moeten kijken. Peter gaat me morgen in ieder geval een hoop dingen leren waar ik hem erg dankbaar voor ga zijn.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

62
Vandaag bij kafko geweest. Peter is echt super! Hij heeft me echt ontzettend veel geleerd.

Het bleek dat de 2-weg klep niks meer deed en het ventiel aan het uiteinde van de pomp ook niet meer. Hierdoor bleef het water maar rondpompen in m'n watertank. Ook meteen de pressostat uit voorzorg vernieuwd en het relais verwijderd. De druk bleek 12 bar te zijn. Dit naar 9 bar gezet en de pstat van 1 naar 1.3 verhoogd.

Nu weer aan het genieten van heerlijke espresso's.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

63
Met al de dingen die het niet goed deden (had het ontkalken daar nog invloed op gehad?) is het ook niet zo vreemd dat we hier bezig bleven met raden naar wat het nu was waarom de espresso niet meer wilde lukken. Het heeft je dan wat gekost, maar nu kan je tenminste weer wat jaartjes verder.

Niets hoeven aanpassen, maar alles meteen onder controle en de espresso smaakt weer zoals het hoort? Welk "protocol" houd je nu aan?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

64
Ontkalken zou geen invloed gehad moeten hebben op de problemen. Peter had dit ook niet geraden. We kwamen er na wat sparren toevallig snel achter. De machine ziet er van binnen trouwens smetteloos uit. Volgens peter echt zo goed als nieuw.

Mijn protocol is nu lekker simpel geworden. 15 gr afgewogen in het vst-filter. Goed vlak maken en lekker tampen. Vervolgens de rand schoonmaken aan de binnenkant, nog en keer licht tampen en 0olijsten door rond te draaien. Even een paar seconden flushen en dan na 30s ongeveer 93c en na 60s ongeveer 96c. Niet meer en niet minder :D . Het gaat allemaal steeds sneller en makkelijker.

65
Even een paar seconden flushen en dan na 30s ongeveer 93c en na 60s ongeveer 96c.
Grappig, ik flush tot 91C, na 30 seconden wachten is het water zo'n 96C, daarna teruglopend tot 93C, precies andersom dus.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

66
Mijn techniek is net wat anders. Ik stop eigenlijk al met flushen voordat de temperatuur terug begint te lopen. Dit is dan ongeveer 98c. Vervolgens loopt hij in ongeveer 20s terug tot 96 en als ik dan start loopt hij eerst op tot 98 en stabiliseerd dan op ongeveer 96. Als ik nu wat langer wacht gaat het nog harder. Voor koeler zal ik nu langer moeten flushen met de nieuwe setting van mijn pstat. Ik heb het mezelf nu een stuk moeilijker gemaakt maar heb wel veel meer mogelijkheden. Ik merk dat ik de smaak van de espresso lekkerder vind als deze wat hoger is. Met de oude setting was hij dummyproof en was dit niet echt mogelijk.

De techniek heb ik eerder beschreef was mijn oude temperatuurtechniek. Die werkt nu niet meer ben ik achter gekomen. Zal ook jou manier weer eens uit moeten testen. Die werkte voorheen niet. Ben in ieder geval helemaal gelukkig nu. Kan weer lekker gaan spelen.

67
Afgelopen zaterdag de Eric's E thermometer binnengekregen. (Via Chris Coffee besteld) Het lijkt mij niet alleen erg leuk om eens exact te weten te komen wat nu de temperatuurverloop is tijdens alle handelingen/processen, maar bovenal natuurlijk om met de goede temperatuur te brouwen! ;)

Vandaag vrij dagje en lekker experimenteren :mrgreen:

69
Als je het eenmaal door hebt dan gaat de kwaliteit van de espresso hard omhoog. Dat ding is eigenlijk onmisbaar bij een HX.