ECM Casa IV de juiste keuze?

1
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn Francis Francis X1. Nu is mijn keuze gevallen op een ECM Casa IV. Hierbij de volgende overwegingen:

Ik drink alleen espresso, dus de stoomkracht maakt mij niks uit. Ik kan dan ook volstaan met 1 drukgroep. Verder geef ik de voorkeur aan een snelle opwarmtijd. Behalve dat het apparaat er goed uitziet, heb ik het idee dat het ook een goede kwaliteit is. De opwarmtijd is relatief snel en de druk is regelbaar. Ik wil het apparaat gaan combineren met een Graef cm80 koffiemolen.

Ter aanvulling: de frequentie van gebruik zal nog geen 10 kopjes per week zijn. Dus de prijs per kopje zal ik dan ook niet uitrekenen :-). De hoeveelheid verse koffiebonen zal natuurlijk op het gebruik aangepast worden.

Hoe denken jullie over deze combinatie? Zie ik wat over het hoofd?

Re: ECM Casa IV de juiste keuze?

4
ECM apparaten zien er altijd goed uit en zijn zeker van goede kwaliteit maar als je eenmaal op die prijs (€ 899) zit, lijkt een E61 HX en/of enkele boiler toch makkelijker betere koffie te zetten lijkt me.

Een beetje spoelen met warm water warmt het apparaat ook wel sneller op voor het eerste kopje 's ochtends. Een Rancilio Silvia heeft ook aardig wat tijd nodig om op te warmen maar ik zet altijd veel eerder mijn eerste ochten bakje :)

Single boiler: Expobar Lever € 999
Single boiler HX: La Nuova Era Cuadra of Dream € 999
Aangepaste E61 HX: Bezzera BZ07 / BZ09 / BZ 10 € 778 - € 1000

Veel succes met het uitzoeken, altijd leuk.
Bezzera BZ13 DE PID, Mazzer Major Manual, DVA LT8, Torr tamper 41mm, LM1 VST

6
Ja, je ziet wat over het hoofd: het belang van de maler. Ik heb niet zoveel fiducie in die maler, eerlijk gezegd, en de maler is voor de kwaliteit van je espresso van meer belang dan het espresso apparaat (hoe vaak heb ik dit onderhand al opgeschreven? ;) )

Als je budget €800-900 is, zou ik €300-400 aan de maler uitgeven. Een goede 2-de hands maler is heel goed te vinden, maar denk anders aan minimaal een Compak K3, een Nemox Lux of een Eureka Mignon o.i.d.

De Bezzera is van een heel andere klasse dan de Casa. Dat uit zich denk ik in levensduur, uitstraling, temperatuurstabiliteit en stoomkracht (als je eenmaal zulke lekkere koffie gaat zetten komt iedereen bij jou een bakje halen, en dan moet je toch aan de cappuccino ;) ). Nadeel is de hogere prijs en het feit dat ook deze machine echt wel 20 minuten moet voorverwarmen (maar dat zou ik bij die Casa eigenlijk ook doen).

Je had gelukkig al door dat versgebrande bonen nog belangrijker is dan al het andere.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Ik moet eerlijk zeggen dat de maler pas als tweede op mijn zoeklijstje stond. Vandaar dat ik mij daar nog niet zo in verdiept had.

Maar ik wist niet dat er zo'n groot verschil zat tussen de kwaliteit van de ECM en de Bezzera. Persoonlijk ging in voor de deutsche gründlichkeit. (Mijn ervaring is dat italiaanse apparaten en kwaliteit niet goed samen gaan).

10
De ECM is wat bouwkwaliteit niet slechter dan de bezzera, maar de bezzera heeft een warmtewisselaar en daar kam je gelijktijdig mee stomen. Dat kan met de ECM niet. Bovendien is er bij een machine met enkele boiler altijd wat verloop in de temperatuur. Dus voor iets meer geld koop je gewoon meer machine met de bezzera.

De graef maler heeft dacht ik dezelfde schijfjes als de lux en ascaso imini.

Wat Spironski zegt klopt wel. De maler is zeer belangrijk. Mijn tip is steeds weer de bezzera bb005 maler voor 259 euro. Geen klonten, weinig statische lading en redelijk compact.

Als je maar 10 shotjes of zo in de week maakt en een makkelijke machine zoekt die snel op temperatuur is en heel betrouwbaar is, dan zou ik een quickmill 820 overwegen. Nieuw iets van 500 euro maar prima 2e hands te vinden voor 200-250 euro of een demo model.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs