Re: Verbrande smaak in dubbelwandig glas

11
Na net wat getest te hebben ben ik er voor mezelf in ieder geval uit. Ik ben het met bvds eens.

Eerste espresso was uit een dubbelwandig glas en heb ik wat langer laten staan dan normaal. Deze smaakte al stukken beter dan zaterdag. Tweede espresso in dik porselein. Smaakte nog wat beter maar kan ook het effect van het tweede bakkie zijn. Laatste test de dubbele uitloop gepakt en beide eronder. Er was wel duidelijk een nuance verschil te proeven. Na de espresso in het glas wat langer te hebben laten staan minder verschil.

Ik vond de boon die ik nu heb wat heter lekkerder smaken maar zat waarschijnlijk net tegen het punt aan waar deze minder lekker ging worden bij een hogere temperatuur zoals in dubbelwandig glas.

Gelukkig was het een gedachtenkronkel van mezelf. Toch vind ik dikwandig porselein net iets lekkerder maar de conclusie die ik aan het begin van dit topic had getrokken klopte niet.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

12
Hè jammer: geen mysterieuze nieuwe zaken ontdekt in espressoland ;) . Het blijkt gewoon te zijn wat we al dachten: de temperatuur heeft grote invloed op wat we proeven.

Nu blijft volgens mij de observatie van Erik geldig (en dus niet alleen maar een gedachtekronkel) dat koffie uit een dubbelwandig glaasje sneller verbrand proeft dan uit (dik) porselein, alleen weten we nu waardoor dat komt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Ja zodra je stopt met je druk te maken om de juiste techniek begint jet genieten pas echt.
Maar techniek loslaten lukt de meesten pas als je net als Erik een poosje overbewust met de techniek stoeit.
Proost.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

17
@ Crèma: Tuurlijk, snap ik! Maar als je niet beter zou weten zou je uit je post ook nog kunnen lezen dat er een tijd komt dat je het allemaal gewoon geen bal meer kan schelen.
En hoewel dat ook best het geval zou kunnen zijn, zou dat wel jammer zijn, nietwaar? ;)

Maar ik ben het met je eens dat je op gegeven moment bijna routineus een goede espresso kan zetten en je dus niet bij alles hoeft na te denken. Dat betekent natuurlijk niet dat je helemaal geen techniek meer toepast, het gaat alleen on (half-)bewust.

Nu heb ikzelf nog genoeg gelegenheden waarbij ik me laat verrassen door iets waardoor de smaak niet optimaal is, of juist niet helemaal snap waarom juist op dàt moment de koffie zo ongelooflijk geweldig (dat ongrijpbare Godshot).
Daarnaast zijn op dit moment de variaties in mijn brandingen volgens mij minstens zo groot als de variaties bij het zetten zelf. Kortom: het blijft nog spannend en leuk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Spironski schreef:@ Crèma: Tuurlijk, snap ik! Maar als je niet beter zou weten zou je uit je post ook nog kunnen lezen dat er een tijd komt dat je het allemaal gewoon geen bal meer kan schelen.
En hoewel dat ook best het geval zou kunnen zijn, zou dat wel jammer zijn, nietwaar? ;)

Maar ik ben het met je eens dat je op gegeven moment bijna routineus een goede espresso kan zetten en je dus niet bij alles hoeft na te denken. Dat betekent natuurlijk niet dat je helemaal geen techniek meer toepast, het gaat alleen on (half-)bewust.

Nu heb ikzelf nog genoeg gelegenheden waarbij ik me laat verrassen door iets waardoor de smaak niet optimaal is, of juist niet helemaal snap waarom juist op dàt moment de koffie zo ongelooflijk geweldig (dat ongrijpbare Godshot).
Daarnaast zijn op dit moment de variaties in mijn brandingen volgens mij minstens zo groot als de variaties bij het zetten zelf. Kortom: het blijft nog spannend en leuk.

Ik ben nog steeds op zoek naar een pond koffie dat ik een jaar geleden of zo gebrand heb en dat alleen maar Godshots heeft opgeleverd.
Kwam toen uit mijn Ponte maar ook de espresso uit mijn Andrea was van een nooit meer benaderde kwaliteit.
Het vervelende is dat ik geen idee heb waarom dat toen zo perfect was.Nooit meer bereikt dus.En ik heb geen idee hoe ik het terug moet halen. :cry:

19
...en dat alleen maar Godshots heeft opgeleverd.
:shock: :shock: :shock:
Kwam toen uit mijn Ponte maar ook de espresso uit mijn Andrea was van een nooit meer benaderde kwaliteit.
Het vervelende is dat ik geen idee heb waarom dat toen zo perfect was.Nooit meer bereikt dus.En ik heb geen idee hoe ik het terug moet halen. :cry:
Wat een droevig verhaal! :(

20
Spironski schreef:
...en dat alleen maar Godshots heeft opgeleverd.
:shock: :shock: :shock:
Wat een droevig verhaal! :(
Je weet het. :mrgreen: