Re: Wanneer beginnen met branden?

12
Ik laat mijn boontjes eerst een paar uur in de zeef liggen en daarna stop ze gewoon in de bewaarbus. Of soms meteen in de bewaarbus, maar dan met de deksel er losjes op. Verder geen rare dingen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Gisteren een dubbele TL-behuizing gekocht voor in de schuur om voor voldoende licht te zorgen. Ook een werkblad gemaakt van 2 schragen en een plank van de bouwmarkt met hierop een coating. Vanmiddag alles maar eens installeren en dan kan ik beginnen met branden. Heb er echt ontzettend veel zin in en al heel veel theorie gelezen op de verschillende sites. Alleen jammer dat ik eerst wil wachten totdat mijn huidige bonen op zijn.

Vandaag ook maar 2KG Yrgacheffe gekocht en 2KG Malabar. De Yrgacheffe vind ik echt heerlijk als slowcoffee en deze is nu op dus dat wordt de 2de soort die ik wil gaan branden. Ik ga eerst eens aan de slag met de 2KG Panama Carmen Estate AAA die ik van het Koffielab. Maar omdat er meer is dan espresso wil ik ook op korte termijn de Yrgacheffe is gaan proberen.

Hebben jullie tips voor de Yrgacheffe qua brandprofiel? Ik had gelezen dat dit een erg harde boon is en dat je harde bonen op een wat hogere temp moet branden. Ik snap alleen nog niet helemaal wat nou het verschil is in brandprofielen tussen zongedroogd en gewassen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

14
Er is niets mee mis om een weekje voordat je bonen op zijn, al nieuwe te branden. Dan krijgen ze juist mooi de kans te rijpen. Dus ga maar lekker spelen in je nieuwe brand-paleisje! :D

Ik kan je aanraden om eerst eens een branding te verprutsen: ga helemaal tot French Roast, dan weet je tenminste de verschijnselen te herkennen. Verder zou ik gewoon beginnen met wat je al weet. Mijn ervaring is dat kleine externe verschillen al effect kunnen hebben op brandprofielen, denk aan omgevingstemperatuur en vochtigheid. Maar het lijkt er op dat ook de ene Gene de andere niet is. Kortom: er is niets in universele tabellen te vangen.

Maar inderdaad is de Yrgacheffe een harde boon, langer en heter branden dus. Probeer eens zoiets: machine voorverwarmen, daarna boontjes 4 minuten op 150C, daarna 8 minuten op 225C, vervolgens 2 minuten op 230C, daarna naar 235C tot aan 2-de krak. Daarna buiten de Gene afkoelen.

Vanzelfsprekend is dit slechts een indicatie en zou ik vooral je eigen oren, neus en ogen gebruiken om in te grijpen en aan te passen. Te zijner tijd maak je het je eigen en ga je mij vertellen wat ik het beste met een bepaalde boon kan doen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Bedankt voor de tip. Mijn brandpaliesje begint nu echt vorm te krijgen. Gisteren de verlichting geregeld. Ben er uiteindelijk de hele avond mee bezig geweest terwijl ik verwacht had dat ik in 1,5 uur klaar zou zijn. De elektra in de schuur was door de vorige bewoner zo waardeloos aangelegd dat ik een groot gedeelte maar helemaal heb vervangen. Ook zaten alle kleuren draden door elkaar in de doorluspunten. Moest toen helemaal vanaf de grondkabel de boel na gaan trekken om te kijken wat nou wat was :? . Maar het is allemaal gelukt en ben weer een grote stap verder. Ik heb nu alles klaar om te kunnen branden.

De Yrgacheffe is helaas uitverkocht bij Fascino dus heb nu voor een andere boon gekozen. De komende maanden lekker spelen met verschillende brandprofielen. Ik bestel nu per boon elke keer 2KG om lekker een aantal batches te kunnen branden en mijn skills te gaan ontwikkelen. Ik ga vanavond maar is beginnen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer