Re: Vorderingen van een beginner

21
Nu de eerste kilo boontjes door de maler is gegaan begin ik enige vorderingen te boeken in de constante kwaliteit. Hierdoor is het ook mogelijk om de verschillen beter te bemerken.

Van de doorlooptijd, maling, hoeveelheid en kwaliteit van het tampen, bleek het tampen een beetje onderschat. Hierdoor kwam er veel verschil tussen de doorlooptijd en kwaliteit. Het tampen doe ik nu als volgt.
1: grof verdelen van de koffie
2: met de portafilter een paar keer op het aanrechtblad kloppen, waardoor de koffie zich verdicht
3: met de tamper nog een keer nadrukken en zorgen dat de puck overal even dik is.

Re: Vorderingen van een beginner

22
Het is dus niet zozeer het tampen zelf dat zo belangrijk zou zijn (dat is het niet), maar meer de zorgvuldigheid bij het hele prepareren van je filter. Inderdaad een vaak ondergesneeuwd, maar o, zo belangrijk onderdeel van espresso maken.
Gelijkmatige distributie van maalsel, een haakse tamp en geen-breukjes-maken, zorgen samen voor een goede extractie.

Het laten inklinken van het maalsel door op het aanrecht te tikken doe ik ook. Na het tampen echter wel voorzichtig met je pf zijn om de "side-seal" met het filter niet te verbreken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder