Solis Barista Pro 114 > Zure smaak espresso

1
Goedenavond allen,

Ik stel mezelf even voor! Ben Jeroen werk dagelijks in de koffie handel en heb besloten een weer een piston automaat te kopen nadat de volautomaat de geest gaf. Een aantal jaren geleden heb ik een Isomac Milano gehad maar miste een bonenmaler.

Niet lang geleden kwam er een mooie combinatie op de markt van Solis van maler en espresso automaat in één. Ik heb nu diverse koffiemerken geprobeerd zoals segafredo, lavazza, DE, etc. De meeste koffiebonen lopen na de maling te hebben afgesteld door in plusminus 25 seconden. Wanneer ik de espresso proef krijg ik echter bij lavazza en segafredo een zure smaak (echt niet te drinken) Nu vraag ik mij af of jullie mij kunnen helpen wat ik hier nu verkeerd doe.....

Temperatuur> Automaat staat een uur aan, systeem spoel ik voor het plaatsen piston door, piston is verwarmd, kop is verwarmd.

Timing> is goed qua doorloop.

Maling> stem ik af op het juist doorlopen. Hangt zuurte ook samen met te grof of te fijn?

Crema> is ok niet te dun ook niet overdreven veel.

Zouden enkele experts hun visie hier wellicht eens over willen geven? Mijn dank is zeer groot!!

Jeroen

Re: Solis Barista Pro 114 > Zure smaak espresso

9
Kun je op de machine ook nog wat met temperatuur? En hoe is de druk tijdens het maken van een espresso?

Online bestellen van bonen kan, maar wellicht heb je ook een brander in de buurt?

Gr,
Thomas

P.s. Piston = portafilter(houder)
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Re: Solis Barista Pro 114 > Zure smaak espresso

10
Hoi Jeroen, welkom op het forum! Ik verkeerde eerst even in verwarring, maar jij hebt dus wat ik een echte volautomaat noem (itt een Superauto). Inderdaad is dat geen pistonmachine, aangezien piston=zuiger, maar je gebruikt een portafilter; moge duidelijk zijn dat dit de filterdrager is.

Dat gezegd hebbende: inderdaad zou ik het eerst maar eens in de gebruikte koffie zoeken. Voor mezelf houd ik altijd 2 weken aan als maximum van vers na branden. En het kan lastig zijn om zulke koffie te vinden, afhankelijk van waar je woont. Levelt of Kaldi zou kunnen, maar vraag dan naar de branddatum. Brandmeesters is b.v. ook een optie.
Een webwinkel met eigen brander kan uitstekend zijn, maar verzendkosten kunnen de pret drukken als je die elke maand extra moet betalen.

Zure koffie kan duiden op te lage watertemperatuur, maar ook verkeerde maling en dosering (of gewoon vieze boontjes (teveel Kenia?)). Het onderschrift van Bluecold bevat een zinnige link over maling en dosering. Maar als je oude bonen of oud maalsel gebruikt maakt dat allemaal niets meer uit, dan valt er niets meer te redden.

Was je dat nog niet tegen gekomen in je werk? :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder