Siemens Surpresso S65 met veel water bij de koffieprut

1
Beste liefhebbers,

Ik heb al jaren veel plezier van mijn Siemens Surpresso S65 volautomaat. Ik onderhoud hem zelf met de nodige pillen en ontkalkingsprogramma's. Af en toe heb ik ook al zelf een defecte drukslang vervangen.

Na zo'n 18000 kopjes merk ik dat de kwaliteit van de koffie verre van constant is. Wat me ook opvalt is dat er samen met de koffieprut, veel water in mijn afvalbakje zit. Veel meer dan een paar jaar geleden. De koffie is veel wateriger, zelfs als ik de schakelaar op extra sterk zet en mijn maling wat fijner afstel.

Heeft iemand een suggestie waar dit aan kan liggen? Moet ik naar de zetgroep kijken, moet ik allerlei rubber ringen gaan vervangen?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Joost

Re: Siemens Surpresso S65 met veel water bij de koffieprut

4
Wat heb je zoal geprobeerd om het apparaat open te krijgen?
Dacht dat het een vergelijkbaar model was als de Bosch B30/60 serie. Die zijn makkelijk te openen:
Deurtje aan de zijkant
3 plastic noppen verwijderen en de daaronder liggende "schroefjes" van opslot naar open draaien, zie de symbooltjes.
Dan kan je de zetgroep er aan de handgrepen uittrekken.
:)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Siemens Surpresso S65 met veel water bij de koffieprut

5
@Jennifer, ik had hetzelfde probleem met mijn Bosch B30 (zie ook mijn vraag daar over op dit forum). Kijk hier eens voor iemand met een S60 met hetzelfde probleem.

http://www.kaffeemaschinen-forum.de/ind ... eadID=3200
(op dat forum zitten wat meer liefhebbers van volautomaten dan hier ;) )

Daar staat uitgelegd hoe je er achter komt of het aan je drainageventiel of je zetgroep ligt (de twee meest voorkomende oorzaken).
Op de site http://www.komtra.de staan onder 'Service Anleitungen' duidelijke PDF'jes met uitgebreide instructies voor van alles, onder andere voor het vervangen van het drainageventiel en revisie van je zetgroep.

Onderdelen zijn online te krijgen bij esprase.nl of anders is amazon.de een prima keuze.