Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

21
Ach, een volledig gereviseerde Giotto van 6-7 jaar oud mag best €600 kosten hoor. Het is een goed apparaat, wil je handiger/beter dan mag je d'r zomaar €800 bijleggen.

Mocht een semi-automaat je toch niet bevallen, dan vermoed ik dat je de machine zonder al te groot verlies weer kan verkopen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
misterpieter schreef:mister spironski sir,
wat is juist die theedoek versnelde opwarming?
Heel simpel: je legt een theedoek rond de groep waardoor deze minder snel afkoelt. Gewoon kwestie van even eventjes isolatie aanbrengen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

28
Ja, die ECM's zijn echt wel heel mooi. Nieuw vind ik ze echter te duur, in mijn ogen betaal je minstens €400 premium voor die afwerking/afstelling, terwijl je koffie er niet meteen beter van wordt. 2-de Hands kunnen ze echter al een stuk meer waar voor hun geld bieden.

29
Waar ik een beetje mee zit (niet lachen a.u.b.) is de boiler zonder isolatie er om heen bij veel van die dingen, bij sommige nieuwe modellen zie je dat er isolatie om heen zit of dat het ding een eco stand heeft.
Vreten die oudere modellen geen stroom als ze aan blijven staan?

Ja, ik weet dat ik een beetje vreemd ben, maar ik geef liever 500 euro extra aan het apparaat uit dan 100 euro extra aan de energie rekening.

30
De machines staan hoogstens 20% van de tijd daadwerkelijk aan geschakeld, dus het valt allemaal erg mee. Een paar dagen geleden nog ergens op het forum een rekensommetje gemaakt, en daaruit kwam dat een normale thuis-machine met 4 uur aan staan, per dag ongeveer €0,30 gebruikt.

Ik meen me te herinneren dat ze op HB of TMC wel eens een vergelijk hebben gemaakt, waaruit kwam dat je met boilerisolatie 25% stroom zou kunnen besparen. Dat komt dus zeg maar neer op 8 cent per dag, maar daarvoor zou je dan wel €60 aan isolatie moeten aanbrengen.