Service beurt espresso machine.

1
Goed, nu ik al een tijdje bezig ben met slow coffees, zit er nu (eindelijk) een espresso apparaat aan te komen voor mij, hoewel ik nog niet weet welke. Ben een beetje aan het rondneuzen op Marktplaats enzo, kijken of ik ergens iets leuks op de kop kan tikken. Maar alvast vooruitkijkend op de zaken: Ik lees vaak "het is een goed idee om een service beurt te laten uitvoeren als je een tweedehandse espresso machine hebt gekocht" maar dit kan je natuurlijk ook prima zelf doen. (Leuker en goedkoper.)

Dus wat houdt zo'n service beurt precies in? Wat doen jullie met een espresso apparaat dat je net tweedehands binnen hebt gekregen?

Ik zit te denken aan
Schoonmaken
Ontkalken
Open schroeven
Nog meer schoonmaken
Kijken welke onderdelen aan vervanging toe zijn (tjah heel veel zullen dat er waarschijnlijk niet zijn, rubberen ringen e.d.?)

Valt er veel te slopen aan zo'n apparaat? Volgens mij niet echt maar als dat wel zo is waarschuw me ff ;)

Alle ideeën suggesties tips hoor ik graag.

Zodra ik hem binnen heb zal ik eens een postje plaatsen met foto's en ervaringen enzo.

Re: Service beurt espresso machine.

2
Wat ik erg vond helpen is om de eerste keer met een professional het ding uit elkaar te halen om zodoende de kneepjes van het vak te leren. Op deze manier kun je na één middag met iemand knutselen ineens 90% van al het onderhoud zelf doen. Probleem is natuurlijk dat de meeste mensen dit niet doen omdat ze dan zelf minder business denken te hebben. Aanrader op dit gebied is Peter van http://www.kafko.nl. Wellicht voor jou ook een eindje rijden maar is de trip dubbel en dwars waard!

voor de rest staan er op coffeetime (http://coffeetime.wikidot.com/) een heleboel nuttige artikelen over bijvoorbeeld het compleet onderhouden van de E-61 groep. Jemoet dan alleen even een account aanmaken voor Bellabarista in de UK.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Nou, je kan zo'n semi-automaat over het algemeen helemaal uit elkaar slopen, ehh: schroeven. Maar het is ook weer geen "rocket science". Als je even weet wat te doen kan je het meeste wel zelf, denk ik. Als ik plaatjes zie van volautomaten denk ik wèl: daar begin ik niet aan.

Ik vermoed dat je de meeste schade kan aanrichten met het ontkalken. Buiten dat water en elektra elkaar meestal niet lekker verdragen, kan je ook té agressief ontkalken en daarmee schade aanrichten. Erik's tip kan ik onderschrijven, Peter kan je volledig vertrouwen en duur is hij niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
OK dank voor de tips! Kafko is inderdaad een goeie 2 uur rijden voor mij dat is wel jammer. Maar als ik zijn site zo lees lijkt het me wel erg leuk om dat te doen. Ik ga 'm in ieder geval maar eens bellen.

En ik zal vast een tipje van de sluier oplichten... het wordt waarschijnlijk een ECM! Gaaf :D Maar gaat nog even duren voor ie binnen is, tegen die tijd horen jullie meer.

8
Peter heeft ook nog weleens tweedehands of demomodellen staan tegen een leuke prijs. Scheelt je dan ook weer wat geld in eventueel extra onderhoud omdat je dan zeker weet dat deze goed is.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

9
Ik heb hem gisteren opgehaald! Hij is echt gloednieuw, maar ik mocht hem voor de helft van de prijs meenemen. Met aankoopbewijs, garantie en accessoires, helemaal compleet. Onderhouds beurt dus ook eigenlijk niet gelijk nodig. Eerst even mee spelen en espresso drinken. Over een maandje gaan we hem eens goed onder handen nemen. (Voor zover dat dan nodig is...)

Klik hier voor mijn post met foto en meer info!

Mijn set up