Afgelopen weekend mijn machine is een goede grote onderhoudsbeurt gegeven. Alle messing "plungers" (ik ken de NL benaming niet) en pakkingen uit de E-61 groep vervangen. Mijn "check valve" en OPV helemaal uit elkaar gehaald en het binnenwerk van de OPV vervangen omdat ik last had van een kleine thermosyphon stall. Dit is nu opgelost. Meteen maar is een manometer portafilter gekocht om de boel weer op 9,5 bar af te kunnen stellen. Wat is zo'n machine toch heerlijk simpel.
Tijdens het onderhoud kwam ik er achter dat de watertank na een aantal uren aan staan van de machine aan de buitenkant vochtig wordt en er op de binnenkant van de behuizing een vochtige plek zat (aan de rechteronderkant). Dit was me nog nooit eerder opgevallen. Vervolgens de watertank volledig gevuld een dag op het aanrecht gezet maar deze is niet lek.
Is dit normaal door het opwarmen van het water of is hier toch iets vreemds aan de hand? Kan me namelijk voorstellen dat die hete boiler ook voor de nodige verdamping van water zorgt wat vervolgens ergens heen moet maar dat is maar een aanname.
Vochtig waterreservoir
1Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer