Vochtig waterreservoir

1
Afgelopen weekend mijn machine is een goede grote onderhoudsbeurt gegeven. Alle messing "plungers" (ik ken de NL benaming niet) en pakkingen uit de E-61 groep vervangen. Mijn "check valve" en OPV helemaal uit elkaar gehaald en het binnenwerk van de OPV vervangen omdat ik last had van een kleine thermosyphon stall. Dit is nu opgelost. Meteen maar is een manometer portafilter gekocht om de boel weer op 9,5 bar af te kunnen stellen. Wat is zo'n machine toch heerlijk simpel.

Tijdens het onderhoud kwam ik er achter dat de watertank na een aantal uren aan staan van de machine aan de buitenkant vochtig wordt en er op de binnenkant van de behuizing een vochtige plek zat (aan de rechteronderkant). Dit was me nog nooit eerder opgevallen. Vervolgens de watertank volledig gevuld een dag op het aanrecht gezet maar deze is niet lek.

Is dit normaal door het opwarmen van het water of is hier toch iets vreemds aan de hand? Kan me namelijk voorstellen dat die hete boiler ook voor de nodige verdamping van water zorgt wat vervolgens ergens heen moet maar dat is maar een aanname.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

Re: Vochtig waterreservoir

2
Was ook mijn gedachte. Blijkbaar verhit jouw boiler de watertank niet overmatig, waardoor die als een condensatie-plek gaat dienen. Maar waar dan de condens vandaan komt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Je kan bij de meeste supermarkten van die setjes plakvoetjes kopen, van een kunststof of viltachtig materiaal, ook bij de Action hebben ze die een zak vol voor echt weinig, plak daarvan 4 stuks op de bodem van je apparaat en dan maar eens kijken, als je bij jouw apparaat een sensor hebt zitten om te waarschuwen voor een lege tank zal je die een ietsepietsie moeten bijstellen, het is het proberen waard.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

4
@3aan: Snap niet helemaal wat je bedoeld. Viltjes onder het apparaat zorgt toch alleen dat deze hoger komt te staan en heeft dan toch niks met de sensor te maken? Die sensor zit er bij mij wel in. Wanneer ik ze op de onderkant van de bodemplaat plak zou dit ook geen invloed moeten hebben op de sensor.

Of is het de bedoeling om de watertank wat hoger op z'n poten te zetten?
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

5
Er zijn van die sensoren die met een microswitch zijn uitgerust en die met een veer tegen de onderkant van het reservoir aankomen en zodoende schakelen als er te weinig water inzit, maar als dat bij jou anders is, prima dan natuurlijk alleen de viltjes ;)

6
@3aan schreef:Er zijn van die sensoren die met een microswitch zijn uitgerust en die met een veer tegen de onderkant van het reservoir aankomen en zodoende schakelen als er te weinig water inzit, maar als dat bij jou anders is, prima dan natuurlijk alleen de viltjes ;)
Die microswitch zit er wel op. Ik begrijp alleen niet waar ik de viltjes precies moet plaatsen.

8
Denk dat we wat spraakverwarring hebben :? . Onder mijn machine zitten al pootjes die ongeveer 3cm hoog zijn. Hij staat dus al verhoogd als dat is wat je bedoeld. Het reservoir staat ook niet op de bodem van de machine maar zit op een soort plateau zo'n 5cm boven de bodem.

Op de foto is het binnenste van de machine te zien. De steun voor het reservoir is hier verwijderd. Deze staat boven de pomp als een soort bruggetje en hierop staat het reservoir. De steun loopt helemaal door tot boven en heeft geen openingen naar de kant van de boiler. Ook nog een foto van demachine met het reservoir verwijderd.

Ik heb de kopjeswarmer van de machine gehaald en na een uur nog geen vocht te zien. Ik hoop dat ik de spraakverwarring met deze foto's op kan lossen ;) .
IMAG0003.jpg
IMAG0136.jpg

9
Ik heb je bericht en je foto's nogmaals bekekene en zou me maar nergens druk over maken, zal wel iets Babylonisch zijn van mijn kant bezien, het is wel meer dat je een condensaanslag krijgt door de koude kijk maar naar je autoruit, als je geen oxidatie of iets in die zin tegenkomt, gewoon zo laten behalve als het extreme vormen gaat aannemen, dan kan je altijd nog zien. ;)

10
Bedankt voor je antwoord en geduld. Ben nog nergens roest tegengekomen dus dat zal wel loslopen. Viel me gewoon ineens op.