@ Spironski:
Elke barista 'in town' heeft me bevestigd dat het wel degelijk te maken heeft met preinfusie
net zoals dat het in het hoofdstuk staat van het boek 'the professional barista's handbook' van 'Scott Rao' wat ook (hier) door menige als een soort bijbel word beschouwt..
(quote)
'A small restrictor decreases the flow of water to the grouphead. This causes a lag between initial wetting and application of full pressure. SOME DO NOT CONSIDER THIS GENUINE PREINFUSION, but flow restriction can give a 'preinfusion like effect'. Installing a small gicleur is a smart alternative for machines not designed to offer low-pressure preinfussion. Gicleurs of different sizes are available through many espresso part suppliers.'
wat jij daarna voorstelt is een een nabootsing van de 'electronic preinfusion'
veel espresso apparaten hebben deze, maar 't wordt door iedereen afgeraden..
(3 bars hebben prof machines MET electronic preinfusion, om deze af te zetten en een flowrestrictor in te bouwen...)
(enkel een 'progressive préinfusioon lijkt de beste optie: een geleidelijke opbouw van druk zoals in een lever-espresso apparaat.. maar dat heb ik niet :p
en @ midas: nee, ik ga er geen nieuwe kopen!! )
ik heb idd geen E61, dus ik zal idd moeten zien of er geen complicaties optreden.. maar normaal blijft het principe hetzelfde...
(waar en hoe ik m moet plaatsen heb ik vandaag geleerd van 1 van de baristas, maar dat ga ik zoizo nog niet doen, want dan vervalt mijn garantie...

)