Re: Waardige vervanger voor mijn Sylvia gezocht...

11
Da's mooi! De Bez is ook echt wel een betere machine dan de Silvia. Ik schreef ook niet voor niets : " De grootste verbetering zal je bemerken als je je maler gaat opwaarderen." Je moet vanzelfsprekend helemaal zelf weten wat je met je geld doet, maar verwacht een nog grotere vooruitgang als je over een tijdje een betere maler aanschaft. Toch iets om naar uit te kijken ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
En de Bez heeft geen E61, maar moet toch ook nog altijd minstens 20 minuten opwarmen, houd daar rekening mee.

Puur technische vraag: Waarom?
(ik verwarm deze (nog) voor 25 a 30 min, omdat ik het al meermaals heb gelezen MAAR)

-mijn Bezzera zijn lichtje van warmte springt al af na een paar minuten
(maw het water is op temperatuur)
- als het gaat over zetgroep die nog niet warm genoeg is:
(paar keer flushen met het, inmiddels hete water, en klaar is kees, niet?)

(en niet vergeten dat dit een espresso machine is met een totaal ander zetgroep en totaal ander verwarmings element dan de E61..)
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

13
Als het lichtje uit gaat zal het water in de boiler zal op temperatuur zijn, maar dat betekent niet dat alle metalen delen die in contact komen met het water ook op de juiste temperatuur zitten.

Mijn E61 heeft z'n boiler ook in 10 minuten opgewarmd, maar dan is de machine echt niet op temperatuur. Nu werkt de E61 met een thermosifon en een zeer zware groep en de Bezzera met een veel lichtere groep en elektrische elementen, waardoor deze veel sneller op temperatuur is.
Ik weet niet precies hoe het bij de Bezzera zit, maar flushen heeft geen zin op mijn E61 machine. De kop wordt wel even heter, maar daarachter koelt het juist weer af (je hebt net koud water toegevoegd).

Voordat je machine helemaal is doorgewarmd schijnt bij de Bezzera toch echt minstens 20 minuten te duren. Ik meen me te herinneren dat er iemand was op HB die heeft staan te meten. De E61 40 minuten, de Bezzera precies de helft.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
ok, bedankt sensei voor de reactie! ;)
bij mij is de boiler op temperatuur na een minuut of 5
maar dan is de zetgroep nog niet helemaal warm (dit duurt normaal idd 20 min),
ik heb wel gemerkt dat ik deze snel warm kan krijger door er gewoon heet water door te laten lopen.. (deze blijft dan ook gewoon op temperatuur derna)

dus ik denk dat dit een goede versnelde manier is om het toestel warm te krijgen (als men geen 20 min wil/kan wachten)
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

17
De methode van de theedoek werkt echt super. Mijn E-61 machine is hiermee in 25 minuten helemaal opgewarmd en klaar voor gebruik.

Als ik zo naar de parts manual van de Bezzera kijk dan heeft deze een verwarmingselement die alleen gebruikt wordt voor de groep. Het duurt natuurlijk veel langer om een klomp metaal te verwarmen dan om een beetje water in de boiler te verwarmen. En het lampje gaat inderdaad uit als de boiler warm is.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

18
Ik heb vanmorgend de theedoek methode geprobeerd en hij warmt idd iets sneller op.. Na een minuut of 10 is de zetgroep zeker warmer als zonder, maar zeker nog niet voldoende.
Bij de BEZ is het precies veel sneller, nadat de boiler is opgewarmd (wat al na een minuut of 3 is) met het hete water te spoelen (ik doe dit met een lege pf)
de zetgroep wordt dan echt meteen heet (zoals het hoort), en dit alles binnen de 5 minuten. (De zetgroep blijft hierna ook heet)

mijn opinie:
omdat het een idd een klomp metaal is (met verwarmingselement), dat je snel hebt opgewarmd met heet water, (daarna nog even koffie zetten = ook heet, (eventueel flushen = ook heet)) en dit stuk metaal houd dan ook goed warmte vast, ondertussen bouwt de temp in het verwarmingselement alleen maar op en tegen dan is het praktisch op zich al op temperatuur...