€750 met alles erbij , maler en accessoires, en als het allemaal feitelijk nieuw is, lijkt me een prima prijs. Zoals gezegd zou ik op termijn die maler vervangen, die vind ik eigenlijk ondermaats.
Backflushen doe ik elke keer als ik koffie heb gezet, dus 2x per dag. Chemisch backflushen eens per twee weken.
Om te oefenen is een Naked Portafilter aan te raden. Voordeel is dat je dan de enkele pf permanent met het blindfilter kan uitrusten, waardoor backflushen een fluitje van een cent is geworden.
Bij een HX moet je het oververhitte water eventjes wegspoelen:
dit lezen. Als je het jezelf makkelijk wil maken koop je een Erics E61 thermometer, dan is het een fluitje van een cent (zoek maar eens op dit forum).
En een HX ontkalken is een kl...te werkje. Veel gedoe. De HX zelf is heel eenvoudig te ontkalken, maar de boiler in een HX is veel werk. Dus zorg dat je dat niet vaker dan eens per jaar hoeft te doen, en zet zo'n filtertje aan het begin van je waterslang. Koop er gelijk 4, dan hoef je die maar eens per half jaar weer te regenereren in een zout oplossing.
Ga niet oefenen/klooien met goedkope ouwe boontjes, daar leer je helemaal niets van. Meteen verse boontjes gebruiken, en daar verpruts je dan een kilootje van, dat hoort erbij.
Ik ben benieuwd!