+1 SteefM: Dank daarvoor.
@3aan schreef:
Ik hoop dat die fantastische bak koffie je nog lang bij mag blijven en je langdurig mag blijven repeteren.

Enig cynisme is u ook niet vreemd... Echter kan ik het wel waarderen. Wel vraag ik me af gezien uw reactie of u met het verkeerde been uit bed ben gestapt?
Je was kennelijk wel met jezelf ingenomen dat je het gefikst had, maar het even met ons delen wat je gedaan hebt of misschien juist niet gedaan had?
Omdat ik na een fiks aantal dagen nog geen reactie had voelde ik me niet geroepen om de oplossing hier meteen maar neer te zetten. Echter ben ik daar wel bereid toe maar ik wilde even de boel op scherp zetten en dat is gelukt..
U mag me gerust "zelf ingenomen" noemen. Dat klopt ook!

Ik kan het u van harte aan raden overigens, dat maakt het leven een stuk makkelijker volgens mij...
Maar genoeg hierover Ontopic maar weer:
************OPLOSSING*****************
Ik heb het apparaat uit elkaar geschroefd met behulp van de handleiding op KOMTRA.de. Vervolgens ben ik rustig gaan kijken wat er allemaal in zit en begon ik al redelijk te begrijpen wat er allemaal gebeurd als er een kopje wordt bereid.
Het traject dat het water moet afleggen gevolgd totdat ik bij het verdeel/keramisch ventiel kwam. Dit is het ventiel waar je de keuze maakt tussen, stoom, heet water of koffie. Dit ventiel zit rechtstreeks na de boiler. Omdat de pomp prima in orde leek en het pruttelende geluid aan de voorkant van de machine kwam heb ik deze uitgebouwd. Dit ventiel was zwaar verkalkt ondanks alle ontkalking tabletten die er in de loop der jaren door zijn gegaan.
Vervolgens heb ik een bakje gepakt en daar 50/50 water en HG ontkalker in gegooid. De HG variant voor espressomachines. Deze heb ik een nachtje laten staan. Vervolgens goed schoongespoeld. Machine grondig gereinigd. Zetgroep schoongemaakt en nu dan ook maar de rubbers vervangen en de bewegende delen gesmeerd met het bijgeleverde silliconen vet. De machine weer in elkaar geschroefd en nu doet hij weer wat hij moet doen.
Totale kosten:
HG ontkalker 4 euro
Revisie set: 16 euro
Het was een gok om het ventiel op deze manier te ontkalken maar ik dacht als het niet goed gaat bestel ik voor 4 tientjes een nieuw ventiel.
Conclusies:
1. Ondanks onderhoud volgens het boekje is het apparaat van binnen wel degelijk vies.
2. Komtra.de is erg handig indien je gaat sleutelen
3. Ontkalken met de tabletten is niet altijd afdoende ( waterhardheid zal hierbij een rol spelen)
4. HG ontkalker is een sterk goedje en niet duur. Of het goed is voor je machine valt te bezien overigens.
5. Je kunt dus prima sleutelen aan een volautomaat mits je enigzins "zelf ingenomen" bent (dit was cynisch voor de duidelijkheid

)